Det vill sig inte

19 juni 2010 § 20 kommentarer

… med rådjuren. Tre helger i rad har jag åkt ut tidigt för att fotografera rådjur. Men det blir inga rådjursbilder. Nåja, en och annan blir det, men då från bilen. Det är liksom inte det jag vill. Å andra sidan ger dessa turer alltid andra upplevelser. Förra helgen var räven framme och hälsade på mig. När han upptäckte vad jag var lommade han snabbt iväg. En stund senare var ormvråken framme. Satte sig på en gren 20 m bort, tittade sig omkring en stund och flyttade sedan till en annan gren lika nära. Även han fattade efter ett tag och drog vidare. Imorse såg jag en mård för första gången. Han (eller hon?) kilade förbi mig på ett par meters håll och försvann in under en rishög. Men kom strax tillbaka och kikade på mig. Det blev några sekunders ögonkontakt innan mården fattade vad jag var för en och snabbt drog vidare. Jag fattar inte varför djuren drar iväg innan jag hinner fotografera dem. Jag som är så snäll.😉 Hackspettar, småfåglar och ekorrar är dock mer samarbetsvilliga, dem brukar det bli bilder på.

Imorgon gör jag ett nytt försök med rådjuren… Ha en trevlig lördag!🙂

Ekorrn satt i granen… (Risveden, 13 juni 2010)

Lillen (Risveden, 13 juni 2010)

Den stolte (Risveden, 13 juni 2010)

Den flitige (Risveden, 19 juni 2010)

Lillbocken (Risveden, 19 juni 2010)

§ 20 svar till Det vill sig inte

  • vastkustenfoto skriver:

    lycka till! Underbara bilder i vanlig ordning och trevlig läsning därtill. Du får prata finska med dem så kanske de stanar kvar🙂 hehe

  • Johannes Glännman skriver:

    Hejsan Jukka… Ja envis som du är så tror jag definitivt du kommer få rådjuren där du vill ha dom till slut. Det är bara att kämpa på. Har du ett fält du testar där du vet att det finns rådjur eller hur har du gått tillväga. Har du valt en åker pga utseende eller har du bara chansat på någon som ligger bra till så du kan smyga dit tyst ?

    mvh // Johannes

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Johannes,
      Nej jag ger inte upp. Och när jag skriver detta så har jag fått mina bilder.🙂
      Så här har jag tänkt. Jag vill ha små öppna ytor, så att det är lagom avstånd
      till bakgrund. Och så vill jag ha förgrund också. Har hittat ett par
      sådana ställen där jag sitter på pass. Ha det gott!
      /Jukka

  • schonfoto skriver:

    Det blir inte alltid som man har tänkt sig – som det heter, naturen är inte så lättregisserad alltid som man skulle vilja. Skogens invånare vet inte om det är en jägare eller en snäll naturfotograf dom stöter på. Men vissa vänner i skogen har du desto bättre tumme med, den där lille tofsmesen poserar så villigt och fint på grenen. Lycka till i dina fortsatta försök!

    Mvh, Jörgen

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Jörgen,
      Nej det är inte lätt att regissera… Tur är väl det, annars hade nog mycket
      av tjusningen och spänningen med naturfotografi försvunnit. Tack för dina rader.
      Mvh, Jukka

  • Mats Andersson skriver:

    Härliga bilder. Lycka till med Rådisarna!!! Det lossnar snart🙂

    /Mats

  • Åke skriver:

    Det är bara att bryta ihop och komma igen!😉
    Riktigt fina bilder som vanligt!

  • Peter Jonsson skriver:

    Härliga bilder, det blir säkert sådana på rådjur också med tiden🙂

    /PJ

  • Tomas Eriksson skriver:

    Mycket bra bildserie detta, ha en trevlig lördag🙂

  • Marie Gillander skriver:

    Åh vad jag känner igen mig! Förstår heller inte varför djuren drar så fort de får syn på mig!!
    Kul med mårdmötet!! Jag hade själv äran för första gången för några veckor sedan, fick en usel dokumentationsbild iaf.
    Men…trägen vinner!! Lycka till i skogen!!

  • Lars U skriver:

    Verkar vara en epidemi det här med att djuren drar snabbt som blixten innan man hinner göra nåt🙂. Annars tycker jag dina bilder som vanligt är väldigt fina. Höjdaren för mig är tofsmesen vars profil går igen i ljusspelet i bildens övre högra hörn.
    //Lars U.

    • jukkalausmaa skriver:

      Tack Lars. Du har så rätt, fågelfiguren i det högra ljusfältet såg jag inte innan, men när du skriver det så ser jag den hurtydligt som helst. Du har ett bra bildseende.🙂
      /Jukka

  • Tomas skriver:

    Jag har av olika anledningar givit upp detta med att ha särskilda önskemål om möten med det vilda. Jag håller mig till att ta det som bjuds vid varje givet tillfälle. Och det ser jag ju att du gjort med bravur genom denna fina bildserie. Gissar att du ändå fick med dig en dos upplevelser hem även denna dag?😉
    /Tomas

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Tomas,
      Att ta tillvara på det som bjuds vid tillfälle är en bra inställning som
      jag helt delar. Men det finns vissa bilder jag speciellt gärna vill få,
      och då är jag inte beredd att helt förlita mig på turen. Lite kluvet det där,
      jag har gått miste om massor av fina landskapsbilder när jag suttit på pass.
      Men det blir nog tid till det också framöver. Och upplevelser blev det på denna
      turen också, men de var dominerade av rådjuren för en gångs skull.
      Tack för dina rader.
      /Jukka

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Det vill sig inteJukkas Blogg.

Meta

