Sommarmorgon

08 juni 2010 § 14 kommentarer

I söndags unnade jag mig en lång morgon ute i skogen. Jag gick upp två på morgonen och åkte till en liten vall i Risveden. På denna plats ser jag  ofta rådjur och dovhjort och förhoppningen var att det skulle bli bilder på djur i fint morgonljus och skön skogsmiljö. Så jag lade mig på plats och väntade… Ett par rådjur passerade visserligen, men inte i lägen för bra bilder.

Vid 7-tiden när dimmorna lättat  så tog jag en tur i omgivningarna. Mycket fåglar var i farten, så det blev några bilder på sjungande bofink och hackspett. Det mest spännande var dock att jag fick se rovfågel på riktigt  nära håll. Jag satt och försökte fotografera en rödtrast som flög runt mig när jag plötsligt ser en stor skugga röra sig ovanför mig. Fågeln satte sig i ett träd ca 15 m bort. Jag försökte få till en lucka att fotografera den genom men innan jag lyckats upptäckte den mig och flög iväg. Efter en kort stund kom en till (maken/makan?) flygande. Jag misstänker att det finns ett bo i närheten och kanske återkommer jag för ett nytt försök.  Hursomhelst så är det en mäktig syn att se dessa stora fåglar svepa fram mellan träden. Efter att ha frågat runt lite så var det av allt att döma bivråkar som jag såg. Så det blev en riktigt lyckad tur, trots att det inte blev några bilder på rådjur eller dovhjort.🙂

Sommarmorgon (Risveden, 6 juni 2010)
(imma på linsen)

 

För full hals (Risveden, 6 juni 2010)

I sommarskogen (Risveden, 6 juni 2010)

§ 14 svar till Sommarmorgon

  • Åke skriver:

    Riktigt härliga bilder du bjuder på här.🙂

  • naturbilden skriver:

    Det må jag säga… utnämnelsen i vår blogg var absolut inte oförtjänt!!!

    Den första bilden är så drömsk, och otroligt skir, så man nästan inte vet vad det är man ser! Vackert.

    Den andra bilden bjuder på ett vackert silhuettspel mot en fasad av sköna gröna nyanser! Det är en läcker kontrast i lövens lite mörkare färger mot det solbelysta trädet bakom.

    Den tredje andas lugn. Det är som hackspetten inte ens märkt att du var där, fast den har ju järnkoll på var vi finns vi människor!
    Och så har den ditt signum i sin vackra bokeh, med tallkonturskärpa…

    Tre otroligt vackra bilder! Inspirerande! Tack Jukka!
    🙂 Lasse

    • jukkalausmaa skriver:

      Först och främst, tack för utmärkelsen! Kul att du ser den första bilden så, det var lite av tanken bakom när jag såg scenen igenom det igenimmade objektivet. Fågelbilderna blev till på studens ingivelse, det gäller att passa på när de visar sig i rätt läge. Tack för en trevlig kommentar Lasse!
      /Jukka

  • Niklas skriver:

    Härligt!
    Även jag går upp tidigt på morgonen numera. Har avslutat studierna, så har lite semester nu innan jag ska börja att jobba. Därför har jag startat ”projekt morgon” och går upp 01:00 varje natt. Är otroligt roligt. Ser ut som det blev en bra skörd även utan rådjur eller dovhjort, ja!🙂

    /Niklas

    • jukkalausmaa skriver:

      Låter bra Niklas! Jag antar att det är lite slitsamt, men definitivt värt det. Det är en speciell känsla att vara ute så tidigt. Tack för dina rader.🙂
      /Jukka

  • Vilken härlig text där du tar med oss läsare på din fototur en tidig morgon. Riktigt så jag känner den svaga klara morgonen och dess dofter och fukten, ljuden och hur naturen vaknar upp.
    Härliga bilder du kom hem med. Fastnar lite extra för bilden ”För full hals” fint och smakfull komponerat, gillar hur fågeln sitter i siluett och sjunger för allt den är värd. Skön färg i lövverket i bakgrunden skönt ur fokus. Härligt bakljus i löven med lite hål i och dessa är sådär lagom skönt ur fokus också. Sen ger grenverket en massa mönster och linjer. En härlig bild som jag gillar🙂 Mycket fin känsla och stämmning.

    Inte illa ”I sommarskogen” heller även det en kanon bild…iof sig så kommer det inget annat från dig heller.
    Spettet bra placerad, det viktiga blänket i ögat som gör fågeln levande, trädets svaga diagonala riktning. Underbar förgrund och bakgrund, skönt softad och man får verkligen smygkänsla i bilden. Fin skogskänsla i bilden…strålande!!! Fint ögongodis detta🙂

    Mvh Christer K

    • jukkalausmaa skriver:

      Tack Christer! Fågelbilderna blev till i stundens inspiration. Bofinken satt ganska länge och sjöng, så det fanns tid att komponera och invänta posen. Hacke likaså, visst hade den full koll på mig men jag var tillräckligt långt borta för att väcka nyfikenheten tror jag. Tack för dina trevliga rader.🙂
      Mvh, Jukka

  • hellemar skriver:

    Tjabba…

    Jag vet inte riktigt vad jag ska säga – som vanligt är det tre förbaskat bra bilder med signaturen Jukka – som vanligt blir jag lika lugn i själen av att titta på dina bilder, men även stum av förundran – men det kanske är synkront ?
    Ska man säga nåt så kanske man ska nämna bredden i dessa tre bilder för alla är ju så totalt olika på nåt sätt… Jag varken kan eller vill utse någon favorit bland dessa bilder – alla tre är i toppklass på sitt alldeles egna vis… Så du får en, två, tre stora tummar upp…🙂

    Henke🙂

  • Tomas Eriksson skriver:

    Mycket fina bilder och som vanligt trevlig läsning. Jag gillar verkligen det du gör Jukka!!!

  • Magnus Persson skriver:

    som vanligt väldigt bra bilder och trevlig läsning därtill. bild nr 2 och 3 delar första plats

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande SommarmorgonJukkas Blogg.

Meta

