Med teknikens hjälp

31 maj 2010 § 22 kommentarer

… kunde jag ta denna bild när jag körde hem sent igår kväll trots att det var så mörkt att älgen knappast syntes. Autofokusen hittade rätt, 400 mm, f/4,  1/8 s, ISO 2500 och stöd mot bilrutan. Jag är ostadig på handen men VR gjorde sitt jobb och det blev hyfsat skarpt. Man undrar var teknikutvecklingen skall sluta och vad som kommer att vara möjligt om säg fem år?

Bilden är något upplättad och sv-konverterad i datorn.

Älg i mörkret (Risveden, 30 maj 2010)

§ 22 svar till Med teknikens hjälp

  • naturbilden skriver:

    Precis så man brukar se dem, dolda i mörker på något hygge vid sidan av vägen! Varje gång inser man hur svårt de hade varit att se dem om de plötsligt dök upp framför bilen istället. Tur att det finns mer att äta på hygget. En fin mörkerbild som satt kameran och dig på prov.

    /Anna

  • msunphotography skriver:

    Där har man nytta av IS/VR. Skön bild med känsla. Det är så man ser dem ute i naturen. Själv skulle jag gå upp till IS06400 då jag inte har IS/VR på min 400mm.

  • Niklas skriver:

    Underbar bild!
    Precis som jag skriver på NFF:

    Wow! Jag tycker först och främst inte att den är för mörk, tvärt om. Kanske blir knepigt med utskrift dock? Att den gör sig rättvisa där. Behövs nog en rejäl belysning.
    Hur som helst, en bild helt i min smak och jag gillar den korniga känslan i bilden. Mycket fint hur ljuset vilar på älgens huvud.
    En otroligt stämningsfull bild som får vilken naturromantiker att slå volter. Grattis och hatten av!

    – Men jag tycker att bilden här på bloggen är något ljusare än den på NFF? Är det pga av det lilla formatet du har ljusat upp den? Om du nu gjort det?

    /Niklas

    • jukkalausmaa skriver:

      Tack Niklas, kul att du gillar bilden.🙂 Jo denna lilla är lite ljusare än den på NFF. De är konverterade något annorlunda. Jag gillar också den mörkare bättre.
      Ha det gott!
      /Jukka

  • Alberto Oliver skriver:

    Underbar ja, mörkret ger bilden en speciell känsla och en speciell personlighet,,gillas
    Trevliga vårdagar till dig Jukka och ha det bra =)

  • Lars U skriver:

    Det lilla ljus som finns i bilden sitter ju på precis rätt ställe för att man ska förstå att älgen står och stirrar rakt mot dig. Snyggt, mystiskt och perfekt fångad mörkerkänsla.
    //Lars U.

  • Ja precis håller med om att bildens mörker skänker bilden känsla och skapar mystik i densamma. Precis så upplever man ägen den står där och plötsligt har den bara smält in i omgivningarna och gått upp i rök och bara försvunnit.
    Ja det är bra när tekniken hjälper till när de omgivande omständigheterna och oddsen är i mot oss fotografer. Och du har dessutom nyttjat alla dessa hjälpmedel och kommit hem med en bra bild. För till trots all teknik så är det ju inte garanterat att få bilden…

    Mvh Christer K

  • Peter Jonsson skriver:

    Skön bild med en tilltalande stämning, gillas🙂

    /PJ

  • hellemar skriver:

    Tjabba…

    Om 5 år vevar du bara ner rutan, knäpper av en bild samtidigt som du säger vad du vill ha för motiv på bilden och POFF !!! så har du fått en snygg älgbild eller vad det nu var du önskade… Men än så länge får vi förlita oss på den teknik vi har och jag säger som jag brukar – du är en konstnär som klarar av alla knepiga förhållanden och levererar och levererar !🙂

    Henke🙂

    • jukkalausmaa skriver:

      Tjabba….
      Hmmm, jag vet inte om jag tror riktigt på dina framtidsprognoser. Men man vet aldrig, verkligheten kan ofta överträffa ens vildaste förväntningar. Tack för din vänliga kommentar, uppskattas!🙂
      /Jukka

  • Tomas Eriksson skriver:

    Härlig bild detta, bra jobba!

    /Tomas

  • Gillar just denna älgbild tack vare dess mörkerkänsla.Roligt att du lyckades kräma ur en bild rent tekniskt där i mörkret.Den blev ju riktigt lyckad.Bra jobbat Jukka !

    mvh/Mats-Ove

  • jukkalausmaa skriver:

    Tack Mats-Ove. Som sagt, med dagens prylar var det möjligt att krama ur en bild. Yttesrt tveksamt om jag lyckats med min förra kamera.
    /Jukka

  • Mats Andersson skriver:

    Härlig bild Jukka. Håller med om VR. Tekniken imponerar. Skulle inte klara mig utan🙂

    /Mats

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Med teknikens hjälpJukkas Blogg.

Meta

