En natt vid lomsjön

24 maj 2010 § 21 kommentarer

Helgen tillbringades vid lomsjön. Tidigare i våras hade jag observerat storlom vid en sjö som ligger vid mina vanliga ”jaktmarker” i Risveden. Jag var åter där för drygt en vecka sedan men kunde konstatera att kanadagässen tycks ha tagit den sjön i besittning. Så nu åkte jag till ett säkrare ställe, Stora Ljusevattnet i Verleskogen, där lomen häckar sedan länge. Denna skog blev för övrigt räddad från avverkning genom en insamling av stiftelsen Ett Klick för Skogen. En glädjande händelse bland all avverkning av de få gamla skogar som vi har kvar i Sverige.

När jag kom fram till St Ljusevattnet kunde jag konstatera att lomen var på plats. Skarpa porträttbilder på lom har jag sedan tidigare, så jag försökte mig på lite annorlunda bilder. Redan på kvällen blev det några bilder jag är hyfsat nöjd med. Förhoppningarna var höga inför morgonen när jag lade mig för att sova några timmar under bar himmel. Tyvärr blåste det upp på morgonen, så det blev inget mer lomfotograferande. Jag bestämde mig istället för att ta en runda runt sjön, vilket visade sig bli upplevelserikt.

Efter att ha gått en bit fick jag se en räv smyga runt i skogen. Åtminstone så hann jag se svansen skymta mellan granarna. Jag satte mig ner för att försöka locka fram den, men det lyckades inte. Efter en stunds stillasittande hör jag igen att något rör sig bland träden. Det vajar till bland granriset och plötsligt ser jag vad det är. Ett vildsvin på 15 m avstånd! Jag försöker hitta svinet i sökaren, men hinner inte få in skärpan förrän det upptäcker mig, grymtar till och springer iväg. Jag har ju sett vildsvin tidigare, men då har det alltid varit på avstånd och från bilen. Detta var en upplevelse som verkligen höjde pulsen. Jag satt länge kvar och väntade på att något mer skulle dyka upp men inget mer hände. Jag gick sedan tillbaka till sjön och lade mig vid vattenbrynet för att fika och se vad som skulle hända.

I den här sjön finns en liten flat sten som sticker upp 5-10 cm över ytan och där brukar ett måspar häcka. Så också i år. Vad jag inte visste var att lomarna verkade tycka om att smyga sig mot måsarnas bo, som om de ville retas med dem. Flera gånger simmade lommarna mot måsboet, dök under vattnet för att sedan dyka upp alldeles intill boet. Och varje gång kom måshannen attackerande från sin spaningsplats uppe i ett träd, varvid lommarna dök med ett kraftigt plask. Förutom denna dramatik kom kanadagäss med jämna mellan trumpetandes på besök i sjön. Och korpen patrullerade och kluckade över trädtopparna.

Jag undrar hur mycket av detta som skulle bestått om man istället avverkat skogen?

I Verleskogen (Risveden, 22 maj 2010)

 

Vid lomsjön (Risveden, 22 maj 2010) – dubbelexponering

§ 21 svar till En natt vid lomsjön

  • Thorsten skriver:

    Finstämda bilder … låter som en riktigt härlig upplevelse ! Ha de´ Thorsten

  • Johannes Glännman skriver:

    Vilket äventyr Jukka🙂 Kul att lommarna fortfarande är kvar och ännu roligare nästan med så fina möten i skogen runt… Kanske har räven ett gryt någonstans i skogen där, svårt att hitta tror jag men håll ögonen öppna om du vandrar omkring där, man vet ju aldrig…

    Gillar både den första och andra bilden. Men den första är enligt mig bäst, gillar hur den får med allting som man brukar se när man smyger på något och på ett så snyggt sätt…

    Hur var det att sova under bar himmel, varm sovsäck eller körde du bara rätt upp och ned ? Kan ju bli rätt rått under nätterna även så här års..

    mvh // Johannes

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Johannes. Det var ganska varmt, så det behövdes varken sovsäck eller tält. Liggunderlag är dock alltid ett måste.
      Ha det gott!
      /Jukka

  • hellemar skriver:

    Tjabba…

    Lommar i all ära, men räv och vildsvinsmötet måste ha varit minst lika häfftiga…🙂

    Henke🙂

    • jukkalausmaa skriver:

      Tjabba…🙂 Ja det var en adrenalinkick att ha ett svin så tätt inpå…
      Ryggmärgsreaktionen är att de kan vara farliga, men det är ju inte så.
      Åtminstone om man skall tro på svinboken jag köpte i vintras.
      /Jukka

  • naturbilden skriver:

    Härlig berättelse. Det kanske är samma lompar som när NFF-gänget var i Verleskogen för ett par år sedan! Fin smygkänsla i den övre. I den andra bilden tänkte jag först att den var ju inte skarp, innan jag läste att det var en dubbelexponering och började kolla in de olika lagren som målats ovanpå lomen.
    Det blir säkert bilder på räv eller vildsvin nästa gång🙂

    /Anna

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Anna,
      Jag vet inte hur det är med lomar, men det är väl inte så otroligt att det rör sig
      om samma par. Räv tror jag det kan bli bild på, men när det gäller vildsvin
      har jag inte stora förhoppningar, de lär vara väldigt skygga. Å andra sidan
      så lär det finnas gott om dom nu.
      /Jukka

  • marieg1 skriver:

    Vilket äventyr!! Måste varit en upplevelse att se vildsvin så nära..
    /Marie

  • MarieK skriver:

    Vilken härlig tur! Vad skönt att vi går mot varmare nätter och kan tillbringa en del utomhus. Altt blir på nåt sätt lite lättare på sommaren😉 Fina bilder båda två – inspirerande och fina!

  • Niklas skriver:

    Super tur det där! Och vackra bilder blev det också ser jag. Den första bilden är helt magnifik tycker jag. Smygkänslan, fågeln och speglingen i den lilla gluggen mellan träderna, alldeles ypperligt Jukka. Och det är inte bara för att jag vill smöra😉 verkligen fin bild detta.

    /Niklas

  • Marie Gillander skriver:

    Det känns som om jag själv vore där! Mycket känsla både i din berättelse och dina bilder.
    Ta med makrot ifall du dyker på vildsvinen igen;)

    Mvh Marie

    • jukkalausmaa skriver:

      Tack Marie. Om jag inte minns fel så var det du som fotograferade svin med makro? Jag tror inte att jag klarar att göra om den bedriften, men jag skall försöka.😉
      /Jukka

  • vastkustenfoto skriver:

    snacka om äventyr! fina bilder fick du med! trevlig helg

  • Lars U skriver:

    Riktigt fina bilder och härliga möten i skogen. Gillar speciellt den första bilden där du ramar in lommen med buskarna. Mycket vackert.
    //Lars U.

  • msunphotography skriver:

    Härligt att det finns sånt projekt som Ett Klick För Skog! Sköna bilder du bjuder på också. Natur är det bästa jag vet🙂

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande En natt vid lomsjönJukkas Blogg.

Meta

