Två fåglar

10 maj 2010 § 8 kommentarer

… från helgens turer. Ha en trevlig vecka!🙂

Vid myren (Kollanda mosse, 8 maj 2010) – dubbelexponering

 

Vid skogssjön (Risveden, 9 maj 2010)

§ 8 svar till Två fåglar

  • Gunnar Eriksson skriver:

    Jag tycker det är lite trollstämning även över mossen. Det ser ut att vara en fin plats att besöka. Även skogen bakom verkar vara lockande att besöka. Jag gillar den sista bilden lite extra. Jag tycker den speglar svårigheten att fånga djur på bild. Det är alltid något ställe de kan smita in och göra sig osynliga. Försöker man förflytta sig så blir det ofta blöta fötter.

    /Gunnar

    • jukkalausmaa skriver:

      Tack Gunnar! Detta är en plats jag upptäckte för ett par år sedan. har inte varit där på ett tag, men de senaste två helgerna har det blivit ett par turer. Där finns alltid något att upptäcka. Förutom tranan såg jag en kärrhök, samt längre ute på myren såg jag mitt första orrspel (dock på alldeles för långt avtånd för fotografering). För den andra bilden lade jag mig med avsikt i det djupa gräset för jag ville ha en suddig förgrund. Gässen vara ganska samarbetsvilliga, de simmade långsamt fram och tillbaka nära stranden och undrade säkert vad det var för något som krälade runt i gräset.
      Mvh, Jukka

  • hellemar skriver:

    Tjabba…

    Den sista bilden på kanadicken är ju sjukt bra ! Väldigt ljus för att vara en äkta ”Jukka”, men stämningen och känslan sitter där som ett tumavtryck !🙂 Superbra !

    Henke🙂

    • jukkalausmaa skriver:

      Tjabba! Kul att du gillar bilden. Bilden är förvisso inte så mörk som många av mina andra, men den är betydligt mörkare
      än det var i verkligheten. Någon ordning får det ju vara.😉
      /Jukka

  • Lars U skriver:

    Poetiska och stämningsfyllda fågelbilder. Väldigt fint.
    //Lars U.

  • naturbilden skriver:

    Stämmer… tycker också mest om de finstämda kanadagässen. Det är mycket omsorgsfullt komponerat med diagonaldetaljer i högerkanten som motpol till fågelhuvudena. Dessutom bildar diagonalkrysset och huvudena en skön triangel som pekar framåt. Underbar färgskala! En härlig smygkänsla…. kan tänka hur det kändes att ligga där och smyga på dem!

    Även tranan är skön! Den har en frihetskänsla som är oefterhärmlig.

    Bra jobbat Jukka!
    🙂 Lasse

    • jukkalausmaa skriver:

      Tack Lasse.🙂 Dessa gäss kom faktiskt fram till mig. Jag höll på att packa ihop för att åka hem när de landade ca 20 m ifrån mig.
      Jag lade mig ner och kröp fram i gräset. De anade mig, men blev mer nyfikna än rädda. Sedan var det bara att ligga där och knäppa på… Efter drygt 20 min drog de vidare och följde efter ett annat par som flög förbi.
      /Jukka

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Två fåglarJukkas Blogg.

Meta

