I trollskogen

07 maj 2010 § 18 kommentarer

Mitt i allt fågelfotograferandet kan jag ibland känna en intensiv längtan efter att istället bara gå runt i skogen och njuta. Ligga i gömslen är förvisso mycket spännande, men det känns lite instängt ibland… Efter långa stillasittande sessioner i eller utanför gömslet brukar jag därför ta en runda innan jag går till bilen och åker hem och väcker familjen.

Bilden här är från en av mina favoritplatser i Risveden. Jag kallar den Trollebo, eftersom varje gång jag är där får jag en känsla av att det bor troll i rotvältan. Se bara hur de byggt en portal av böjda grenar. Igenom denna går de på den mjuka mossan för att komma upp på lågan som leder till deras hem. Jag har ännu inte sett dem. Kanske skall jag sätta upp ett gömsle där och vänta. Vad tror ni, kan det vara något att satsa på?😉

Imorgon är det tidig uppstigning. Har inte bestämt vad det blir för fotografering. Väder och inspiration får bestämma. Ha en trevlig fredagskväll.🙂

Trollebo (Risveden, 1 maj 2010)

§ 18 svar till I trollskogen

  • Johannes Glännman skriver:

    Du är verkligen i full gång med ditt fotograferande. Skönt att få se lite skogsbilder igen🙂 Själv har jag inte kommit igång riktigt.. Får inte iväg mig själv riktigt men jag hoppas det snart blir ändring på detta…

    Jag tycker definitivt du ska sätta upp ett gömsle, men jag tror kanske trollen är smartare än så. Men kanske går det att locka fram dom ?🙂

    mvh // johannes

  • Mats Andersson skriver:

    Klart läcker bild!!! Att en låga kan te sig så vacker …

    /Mats

  • marieg1 skriver:

    Visst är det något trolskt med platsen!! En härlig bild!!
    /Marie

    • jukkalausmaa skriver:

      Tack Marie! Ja den här platsen har verkligen något speciellt över
      sig, speciellt om man är där på kvällen. Kul att du gillar bilden.🙂
      /Jukka

  • Gunnar Eriksson skriver:

    Ja, trollskogar är härliga. Jag blir ofta förvånad vilket lugn som råder i dessa trollskogar. Ett ställe att koppla av på. Tyvärr har jag förlorat några av dessa guldkorn. Först kom vinterstormarna Gudrun och Per och gjorde sitt. Därefter kom skadeinsekterna och tog det lilla som var kvar. Det blir till att leta reda på nya. Det gäller bara att hitta dit.

    /Gunnar

    • jukkalausmaa skriver:

      Tack för din kommentar Gunnar. Jag ar också förlorat en sådan här trollskog, men då var det inte naturliga orsaker utan stora maskiner som var orsaken. Denna plats tror jag dock kommer att få utvecklas i fred, den ligger lyckligtvis i ett naturskyddsområde.
      /Jukka

  • Magnus Persson skriver:

    trollen är så skygga, hjälper knappt med gömsle🙂 läcker trolsk bild minsann

  • Alberto Oliver skriver:

    Jukka, wow, den där bilden tillhörer till en saga, jättekul och det uttrycker faktiskt känslan du syftade på. Jukka, gillar jag så mycket bilden. =)

  • Niklas skriver:

    Härligt att återse dig i ditt ”rätta” element.🙂
    En riktigt bra multiex. med härliga skogsfärger.

    /Niklas

  • christer skriver:

    En riktigt härlig ”skogig” bild, med en skön skogs mystik i. Med härligt dämpade mustiga färger, skön komposition, fin kontrast mellan förgrundens nämda färger mot skogens mera monokroma känsla och intryck. Där jag klockrent ser ett trollskt ansikte bland grenarna, ja man är aldrig riktigt ensam i skogen, alltid iaktagen av någon eller något🙂 En njutbar bild.

    • jukkalausmaa skriver:

      Tack Christer. Alltid lika givande att läsa dina kommentarer. Och när du nämner det
      så ser jag också trollet därbak, ung. kl. 12. Klockrent! Hur kunde jag missa det
      när jag stod där och komponerade?
      Mvh, Jukka

  • Marie Gillander skriver:

    Mycket mycket vackert Jukka! Min typ av bild, min typ av fantasi:) Hälsa trollen från mig:)

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande I trollskogenJukkas Blogg.

Meta

