Äntligen

02 maj 2010 § 34 kommentarer

Jag har letat efter tjäderspel i Risveden under de senaste två åren. Många gånger har jag stött upp tjädrar men inte lyckats få dom på bild. Förutom några bilder på en höna som jag tog från bilen förra hösten… Efter tips från Lars-Göran Abrahamsson och PE Svahn intensifierade jag mitt letande det senaste halvåret. Jag visste att jag kom närmare och närmare. En söndag för en månad sedan finkammade jag en kvadratkilometer och hittade till slut vad som av allt att döma var en spelplats.

Spänd av förväntan satte jag upp gömslet och kom dit helgen efter för en första natt. Det var ingen aktivitet den natten, förutom ett flaxande som hördes en bit bort. Var jag på rätt plats eller var jag för tidigt ute? Visserligen blåste det halv storm, så jag hoppades att det var vädret det var fel på.

Nästa försök gjorde två veckor senare, natten till valborgsmässoafton. Nu var det full aktivitet, kluckande och flaxande hördes lite här och var runtom. Men jag kunde inte se tjädrarna. På morgonen letade jag vidare i närområdet. Spår och spillning avslöjade var de hållit till, så gömslet flyttades. 

I natt fick jag lön för mödan. Halv 4 på morgonen började det låta. Det var dock fortfarande för mörkt för att se något. Vid fyra-tiden hör jag något traska förbi strax intill gömslet. När det började ljusna kunde jag se att tuppen var på plats, precis där jag ville ha den. Föreställningen höll på till strax efter 6, då tjädern lugnt vandrade iväg in i skogen. Detta är en av de häftigaste naturupplevelser jag upplevt någonsin. Jag hade ett stort smil på läpparna när jag körde hem i morse.😀

Skogstuppen (Risveden, 2 maj 2010)

 

I tjäderns skog (Risveden, 2 maj 2010)

 

Kluck, kluck (Risveden, 2 maj 2010)

§ 34 svar till Äntligen

  • christer skriver:

    Mycket foto nu! låter härligt🙂
    Och Grattis till fina Orrbilder!!

    Tack för den spännande och intressanta berättelsen om vägen till fina Orrbilder. Tja tänk vilken tur du har😉 din berättelse visar att man får allt jobba hårt och idogt för att ha ”tur”. Och dina berättelse och bilder visar att hårt jobb ger utdelning, mycket inspirerande.

    Skogs tuppen; en härlig studie på denna kurtiserande tupp i en stolt pose i sin miljö. Gillar smyg känslan jag får av bilden, de softa grenarna i förgrunden. Dessa ger även fint djup i bilden. Underbar bakgrund med tallstammarna i skön oskärpa i bakgrunden. Mycket stämmningsfullt är också hur gryningsljuset träffar trädtopparna längre in i bakgrunden. Njutbart!

    Oooh sen har vi en bild med mera smyg känsla, jag sitter nästan och håller andan allt för att inte tuppen skall upptäcka mig. eller störa den på något sätt. Gillar kompositionen i bilden. Gillar placering på tupp och den mycket välgörande förgrunden som ger en fin kuliss verkan ihop med tupp och bakgrund. Finner även några andra av skogens mera mystiska invånare i bakgrundens grenverk. Bilden höjs även av de gyllene ljuset som letar sig in mellan stammarna…

    Sen har vi bilden som tilltalar mig mest. Skön rörelse och stämning i bilden. Bilden retar mina sinnen, inget är självklart jag bygger bilden i mitt inre. Mmmm härlig abstrakt skogskonst.
    Har inga mer ord just nu, bara känner….ser, upplever och njuter🙂

    Mvh Christer K

  • Andreas skriver:

    Fantastisk, grattis🙂

  • Norman skriver:

    Gratulerar! Jag drömmer om att jag var med Dig på det fina tjäderspelet

  • Stort Grattis att du fick lön för mödan & fick dessa
    underbara Orrbilder.Alla med en stämningsfull ton & skön
    skogskänsla.Gillar dina ”smyg-kompositioner” som gör det än mer spännande.Intressant berättelse till också som du bjuder på.
    Stark jobbat Jukka !!

    mvh/Mats-Ove

  • vastkustenfoto skriver:

    men oj vilka bilder Jukkal! sanslöst bra! grattis till utdelningen!

  • naturbilden skriver:

    Det är inte bara så till att klämma ur sig bilder på en tjäder! Det är en del jobb bakom, och jag kan säga att det inte är min starka sida att nöta in en spelplats på det sätt du lyckas göra här. Full av beundran för den insatsen.

    Sen skulle nog jag bli så stirrig av den fantastiska upplevelsen att mina bilder skulle bli så där rakt upp och ner – tråkiga, så uppenbart utan baktanke.

    Men du skapar!!! Det är fantastiska bilder detta! Jag står stum!
    🙂 Lasse

  • Mats Andersson skriver:

    Fantastiskt. Riktigt bra bilder dessutom.
    – måste säga att man imponeras av din envishet! Men det ger ju resultat.

    Stort grattis!!! Förstår din glädje …

    /Mats

  • Johannes Glännman skriver:

    Jag säger igen stort grattis… Det måste kännas otroligt roligt efter allt letande och jag kan tänka mig att du nog ler lite grann än😀

    Härliga bilder, grymt bra att lyckas tänka vid ett första tillfälle sådär snarare än bara skjuta på eller rentav glömma kameran….

    mvh // johannes

  • marieg1 skriver:

    Ja, vad ska man säga… sitter här o ler för mig själv. Så stort!! Otroligt stort!! Fantastiska bilder har du lyckats skapa. Förstår att det ligger en hel del jobb bakom, och du har verkligen lyckats!

  • Henrik skriver:

    Grattis får man väl säga! tre riktigt bra bilder men fint ljus och mycket stämning, underbar grönfärg och du också fått till, skogskänsla! Själv har jag inte fått uppleva detta än ..blev ju inte mindre sugen nu direkt🙂

    /Henrik

  • jukkalausmaa skriver:

    Tack! Leendet sitter kvar och och blir än större av alla uppskattande och värmande kommentarer.🙂
    /Jukka

  • Bilal Chebaro skriver:

    Det låter som en fantastisk upplevelse du fick den morgonen, väldigt fina och stämningsfulla bilder.

  • Tomas skriver:

    En härlig upplevelse förstår jag som du har fångat i dessa härliga tjäderbilder. Får jag säga att det är så mycket Jukka i dessa bilder?

  • Gunnar Eriksson skriver:

    Ja, det var en serie fina bilder bland andra av dina fina bilder. Jag gillar att du har fått med skogskänslan. Det känns som man har trängt in djupt i den täta skogen och själv sitter där och spanar. Det närmsta jag själv har kommit en tjädertupp, var när en spelgalen tjädertupp slog av mig kepsen för många år sedan. Då visste jag inte att tjädertuppar kan bli lite galna under sin spelperiod.

    /Gunnar

    • jukkalausmaa skriver:

      Tack Gunnar. Kul att känslan går fram, det är något jag alltid försöker lyckas med.
      Det verkar ha varit en dråpligt situation du råkade ut för. Denna herren var
      betydligt lugnare…🙂
      /Jukka

  • hellemar skriver:

    Tjabba…

    Så här några dagar senare – känns det ändå inte lite vemodigt nu när sökandet är över ? För visst är det så – det är letandet och sökandet och hoppet som driver oss att hålla på…
    Men jag instämmer i kören – underbara bilder och trean är sjukt bra, men tvåan är nog ändå min favorit – den luktar granskopg lång väg…🙂

    Henke🙂

    • jukkalausmaa skriver:

      Tjabba,
      Ja lite vemodigt känns det allt mitt i glädjen. Men nu kan jag förhoppningsvis se fram mot många trevliga stunder på den platsen. Letandet och sökandet efter andra utmaningar har redan inletts.🙂 Kul att du gillar bilderna!
      /Jukka

  • Fantastiska bilder alla tre. Och min favorit i den här serien blir blid nummer 3.

  • Patrik skriver:

    Underbara bilder, så kul när man väl lyckas att hitta dom och sedan få dom på bild, skön känsla.
    mvh
    /Patrik

  • naturbilden skriver:

    En fantastisk serie där bilderna kompletterar varandra så fint i sina olika uttryck tycker jag! Jag uppskattar den lite målade känslan i bilderna och gillar den orangegula fläcken som syns tydligast i de två första och som ger en varm känsla åt bilden. Sen är jobbet du lagt ner och berättelsen till bilderna också givande att ta del av.

    /Anna

  • Steffe skriver:

    Underbart!!!
    Ett stort GRATTIS!!

    Steffe

  • Peter Jonsson skriver:

    Kul att du hittade det du sökte, resultatet blev riktigt läckert, bild tre framför allt🙂

    /PJ

  • ÅsaV skriver:

    Grattis! Vilka kanonfina bilder! Massor av känsla!

  • Arne Wennberg skriver:

    Det här är definitivt de bästa och mest stämningsfulla bilder på en tjäder tupp jag någonsin sett. Gratulerar till väl utfört arbete.
    Jag ryser av välbehag. Så här ska det kännas när man ser fotografisk konst.

  • […] … berättelse och mer bilder här. […]

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande ÄntligenJukkas Blogg.

Meta

