Väntan

17 april 2010 § 30 kommentarer

Många inklusive mig väntar nog också på grönskan som snart kommer att slå ut. Men jag är lite ambivalent. När löven spricker ut kommer de att dölja de vackra grenverken och mossklädda stammarna. Fast de visar sig 6 månader om året tror jag att vi sällan ser dem.

Ha en trevlig lördagskväll.🙂

I väntan på vårgrönskan (Västergötland, 17 april 2010)

 

Grenverk (Västergötland, 17 april 2010)

§ 30 svar till Väntan

  • schonfoto skriver:

    Nog väntar man på den utslagna grönskan, och fort brukar det gå när värmen slår till med full kraft. Helt plötsligt så står vi där överrumplade i prunkande grönska och undrade vad som hände egentligen. Det är inte så lätt att hänga med i svängarna – men jag måste säga att det är en ljuvlig tid vi går till mötes.

    Jag kan också hålla med dig i din ambivalens, det finns något intressant och fascinerande med trädens stammar och dess grenverk, dom besitter en fraktal komplexitet som tilltalar mig på flera plan – både som en skönhetsupplevelse men det är också en uppvisning av naturens inneboende skaparkraft. Att se dessa mönster visar på en formskapande nyansrikedom och dom blottlägger naturens komplexitet, en komplexitet som ligger bortom den mänskliga fattningsförmågan. Vad börjar och slutar en planta eller en art i biosfären egentligen? Vad är det som driver på denna raffinerade ändamålsenlighet? Evolutionen förvaltar en massiv kraft i naturen som finner oanade vägar och mångfasetterade uttryck – verkligt spännande bilder Jukka!! (kommentaren svävade nog iväg lite, men så blir det ibland….🙂 )

    Trevlig lördagskväll till dig också!!

    Mvh, Jörgen

    • jukkalausmaa skriver:

      Tack Jörgen för dina ord. De beskriver på ett utmärkt sätt några av de tankar som for igenom mitt huvud när jag såg dessa träd. Så fortsätt gärna sväva iväg i dina kommentarer, de är berikande och ger oftast upphov till nya funderingar.🙂
      /Jukka

  • Tomas skriver:

    Särskilt den första bilden är en riktig fullträff mitt i maggropen på mig. Jag känner så väl för just dessa former som du fångar här och som Jörgen så ändamålsenligt lägger fram orden kring. Är inte riktigt i stånd att göra detsamma, men ujujuj vad jag gillar bilden.
    mvh Tomas

  • Johannes Glännman skriver:

    Visst är det delade meningar… Fåglarna syns ju inte lika bra när löven kommer heller men jag tror att jag står ut med lite grönska ett tag, speciellt när grönskan är sådär nygrön på våren och när den blir röd på hösten😀

    mvh // Johannes

  • MarieK skriver:

    Grenar är fascinerande! Det är ett mönster som går igen i hela naturen, i träden, i rötterna, i vattendragen, i kroppen både i armar och ben men även i i blodkärlen. Visst är grenverk fascinerande🙂

    • jukkalausmaa skriver:

      Precis, mönstren upprepar sig både i det stora och lilla. Detta är ett tema som Jan Töve skriver och illustrerar på ett fint sätt i sin bok ”Bortom Redan”, som jag varmt kan rekommendera.
      Tack för dina ord Marie.🙂
      Mvh/Jukka

  • Stefan Johansson skriver:

    Nog är det så att vårgrönskan är härlig, men samtidigt är jag precis som du lite ambivalent till hur den spirande grönskan småningom också döljer faktum för sin egen existens: den intrikata och myllrande väv av grenverksmönster vilka uppvisar en både säregen och närmast ofattbar skönhet i sig själv. Den översta av dina bilder är ju helt underbar, där färger (jo, dom finns ju…) och former samspelar på ett både expressivt och harmoniskt vis. Partiet med de gyllene stråna som dyker upp strax under bildens centrum vittnar om både det som varit och det som komma skall. Ja, jag är nog rätt svag för denna typ av ”gränslandsbilder”. Bilder i skärningspunkten mellan gammalt och nytt, mellan liv och död, och där nuet är vad som sammanbinder då med sedan.

    Mvh,
    Stefan

  • Thorsten Klint skriver:

    Kan bara säga att speciellt den första bilden känns för mig som en riktig fullträff …. Ha de´Thorsten

  • Lars U. skriver:

    Det sköna är väl att årstidens växlingar gör att vi har tillgång till alla möjliga bilder, att fotografera eller bara titta på, om man bara vill se. Två jättefina bilder på kala grenar som du visar här men jag är övertygad om att du snart visar lika fina bilder med utslagna löv.
    //Lars U.

  • Isak Bergwall skriver:

    Första bilden är ju helt fantastisk! Det hade varit intressant att åka tillbaka då det blåser riktigt så alla de lite tunnare grenverken suddas ut och de massiva gröna grenarna förblir skarpa!

    Men visst är det härligt med den skira solbelysta bladverken också!

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Isak! Det blåste faktiskt rejält när jag tog bilden, fast jag gjorde tvärtom och inväntade pauser för att undvika oskärpan. Var helt inställd på att få så mycket skärpa som möjligt för att få med alla fina grenar. Men din ide skall jag definitivt testa nästa gång tillfället dyker upp. Ha de gott!
      /Jukka

  • Niklas skriver:

    Nja, jag vill gärna se grönska. Personligen tycker jag det gråa och bruna på marken kan bli lite tråkigt, men sen rör jag mig ju mest mossskogarna, där är grönskan alltid påtaglig. Även grenarna tycks ha liv..

    /Niklas

  • Dag Røttereng skriver:

    Jeg liker begge bildene, men det første bildet er virkelig en fulltreffer! Med få fargetoner og en innrammende horisontalkomposisjon har du her skapt et nydelig bilde av vårtrær. Flott, Jukka!

  • Läckra bilder det här Jukka !Härligt hur mossan tonar fram i grenverken & hur du med ditt utsnitt & komp har fått fram
    en sån där skön lite abstrakt känsla i bilderna.Härligt !

    mvh/Mats-Ove

  • Mats Andersson skriver:

    Den översta bilden gillar jag Jukka. Enkelt men mycket bra.

    /Mats

  • christer skriver:

    Spännade bilder på grenverk du har lyckats framhäva det vackra i detta ”kaos” ett virr varr av mönster och former ordnat kaos. Ditt utsnitt på grenverken är påfallande lika grenverket som täcker lungorna och samlar upp livgivande syre och fördelar vidare för fortsatt existens…
    Tycker att du förvandlat detta till skön abstrakt konst. Bilder jag gillar🙂

    Mvh Christer K

  • marieg1 skriver:

    Visst är det en förmån att ha årstider! Allt har sin tid. Gillar dina grenverk, den översta bilden är en riktig höjdare med de mossbeklädda grenarna i diagonal.
    /MarieG

  • monartic skriver:

    är lite av en gren och spret-freak….så dina bilder faller mig helt i smaken……ljuvligt vackert sprettrassel

    /Mona

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande VäntanJukkas Blogg.

Meta

