Hornborgasjön

07 april 2010 § 12 kommentarer

… har jag aldrig besökt. Tror inte att jag någonsin kommer att göra det heller. Jag föredrar att själv hitta tranorna i mina ”egna” skogar. Upptäckterna tar aldrig slut. 

Trana vid en myr i Risveden (påskdagen 2010)

§ 12 svar till Hornborgasjön

  • Lars U skriver:

    Verkar ju funka utmärkt bra utan Hornborgarsjön… Riktigt läcker tranbild, långt från de uppställda Hornborgarsjöbilder man är van vid.
    //Lars U.

  • hellemar skriver:

    Tjabba…

    Det finns så mycket annat att upptäcka vid Hornborgasjön nu än tranorna – men det är ganska kul att vara vid Hornborgasjön i sommar och upptäcka nåt guldfärgat som kliver runt på stapplande ben för att sekunden inse att det är en tranunge…

    Henke🙂

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Henke. Jo det finns säkert mycket att upptäcka där, jag menar bara att jag själv hellre gör mina upptäckter i skogen.🙂
      /Jukka

      • hellemar skriver:

        Tjabba…

        Jag förstår precis hur du menar…🙂
        Jag ska nog själv ägna en del tid åt tranor långt från Hornborgasjön i år tror jag… Om jag hinner… Rävarna står överst på listan, men sen kommer tranor och bäver…

        Henke🙂

      • jukkalausmaa skriver:

        Hej Henke,
        Det är svårt att hinna med allt man vill göra. Ser fram mot fortsättningen på dina fina rävbilder. Och tranorna och bävrarna…🙂
        Jukka

  • naturbilden skriver:

    Så tänkte jag också till sonen föddes och vi skulle till Örebrotrakten en påsk. Det blev ett perfekt fikastopp vid Trandansen. Året efter testade vi husbil och gjorde som många andra, sov överför att vakna lagom till gryningen. Ska jag vara ärlig utdömde jag trandansen som en pensionärssyssla så länge jag var fågelskådare och inte naturfotograf😉 Ska jag vara ännu mer ärlig blir jag mycket gladare av att träffa på ”mina” tranor vidtjärnen i Dalsland precis som du hellre träffar dina i Risveden än att jag får se över tiotusen vid trandansen🙂 Gillar idén med din bild men får den inte att fungera helt för mig. Antingen är det för mycket smyg eller lite ”omagiskt” ljus eller en kombination tror jag, men jag förstår ändå känslan tror jag.

    /Anna

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Anna,
      Vi tycker nog ungefär lika, det handlar väl om glädjen i att ”hitta själv” och om miljön runtomkring. Tack för dina tankar om bilden.
      /Jukka

  • Johannes Glännman skriver:

    Jag förstår hur du tänker Jukka.. Jag hittar också gärna upplevelserna i skogen, själv eller med en kompis eller två… Det är ju då man upplever, men vad vore väl naturen utan fika.. Och hornborgasjön är faktiskt ett perfekt fikastopp om man är i närheten, har naturumet vid trandansen öppet så är det mycket billigt och gott att fika där och där kan man även köpa billiga holkar🙂

    Bilden är skön, den kanske är lite väl otydlig för min smak, då hade jag gärna dragigt på och försökt få den ännu mer abstrakt.. Du smög ju dig på en trana på en myr förra året. Är detta samma myr fast du misslyckades med smygningen eller🙂 ?

    mv h// Johannes

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Johannes,
      En annan myr denna gång, faktiskt densamma där jag fotograferade hägern förra sommaren.
      Och denna gången misslyckades jag med smygningen, såg inte riktigt var tranorna var, så de
      såg mig först. Några trumpetningar sen flög de.
      Ha det gott!
      Jukka

  • Thorsten skriver:

    Förstår utmärkt dina synpunkter Jukka, men upplevelsen vid Hornborgarsjön första halvtimmen när tusentals tranor kommer inflygande i den uppgående solen… är faktiskt inte så dum😉 men som princip håller jag med dig! Ha de´ Thorsten

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande HornborgasjönJukkas Blogg.

Meta

