En bra påskdag

04 april 2010 § 8 kommentarer

Det har varit en bra dag. Jag gick upp tidigt för att vara på plats i skogen innan soluppgången. Jag hade hoppats på att se lite rådjur på vägen dit. Inga rådjur syntes till, men i en torraka satt ett par skogsduvor och kurtiserade i det fina morgonljuset. Dock lite för långt borta för att det skulle bli bra bilder. Vid matningen var det mest talgoxar och mesar. Nötskrikorna var också på plats, de hörs ju väldigt tydligt men syns desto mer sällan. Idag hade jag dock två nya gäster. Bofinken var på besök och när jag fikade i solen hade jag sällskap av en huggorm. En orm är väl inte favoritsällskapet precis, men den gjorde sig ganska bra på bild. Tog en omväg hemåt, hittade då en myr med tranor och en vattendrag med svanar och lite andra vattenfåglar.

Ha en trevlig kväll!🙂

Bofink

Huggorm

 

Vårkänsla (dubbelexponering)

§ 8 svar till En bra påskdag

  • naturbilden skriver:

    Härliga vårbilder! Ormen har du fått till fint med väl avvägt skärpedjup. Det blir lätt rörigt och risigt om man vill ha mer skärpa. Huggormen bör man nog ha lite respekt för även om det samtidigt är ett spännande och fascinerande djur.

    /Anna

  • msunphotography skriver:

    Sista bilden var riktigt bra i min ögon! Skön bild. Vårtecken är härligt men tyvärr snöar det här just nu *suck* men den lär smälta fort.

    • jukkalausmaa skriver:

      Tack för din kommentar Micke! Kul att du gillar just den bilden, den är den mest personliga av de tre.
      Snön försvinner tids nog skall du se.🙂
      /Jukka

  • hellemar skriver:

    Tjabba…

    Den här huggormsbilden tyckte jag nog var ännu bättre än den du postade på NFF av den anledningen att du här bjuder på en ny och fräch pose på huggisen – man ser ju ofta bilder tagna rakt framifrån, men denna känns riktigt bra !

    Henke🙂

    • jukkalausmaa skriver:

      Tack Henke,
      Jag har ju inte tittat så mycket på ormbilder, så jag vet inte vad som är vanliga eller mindre vanliga poser. Här hade den tröttnat på min uppvaktning och vände sig sakta om för att flytta sig in i ljungen.
      /Jukka

  • Stefan Johansson skriver:

    Föredrar nog en bofink framför en huggorm som fikasällskap. Eller kanske inte förresten. Lite skräckblandad förtjusning är ju aldrig fel. Du skulle ha skruvat på vidvinkeln och umgåtts lite närmare bara.😉 Gillar särskilt den tredje bilden, vilken med både färg och ljus förmedlar vårkänslan. En bild som hela tiden byter skepnad och jag inte kan bestämma mig för om det är himmel eller vatten jag ser. Fantasieggande och stämingsfullt hursom.

    Mvh,
    Stefan

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Stefan,
      Jag föredrar definitivt bofinken, speciellt nu i efterhand när jag fått kommentarer från mer ormkunniga… Trevligt att läsa dina tankar om Vårkänsla. Vad du ser i bilden vet endast du, men jag kan upplysa om att det är en gran jag har fotograferat.
      Mvh/Jukka

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande En bra påskdagJukkas Blogg.

Meta

