Min känsla för skogen

19 mars 2010 § 20 kommentarer

Bilden nedan postade jag på NFF för några dagar sedan. Som väntat fick jag inte så många kommentarer, tror det bara var två stycken. Tommy Vikars – enligt mig en av våra duktigaste och mest originella naturfotografer –   skrev att bilden stämde precis med hur han upplevde skogen. För mig var det det bästa betyg jag kunde få på bilden. En annan mycket duktig naturfotograf frågade lite skämtsamt ”Är det alltid så mörkt i era skogar?”. Mitt korta svar var ett lika skämtsamt ”Ja”. Naturligtvis är det inte alltid så mörkt. Ej heller var det så mörkt vid fototillfället, bilden är bara underexponerad ett par steg. Men bilden handlar helt och hållet om att förmedla en känsla och stämning. Och för mig är skogskänslan ofta förknippad med det dunkla, mörka och lite mystiska. Precis så som det ser ut i bilden. Men trots det mörka uttrycket så är det en trevlig och i högsta grad positiv känsla.

  I skogen (Risveden 14 mars 2010)

§ 20 svar till Min känsla för skogen

  • Isak Bergwall skriver:

    Den här bilden har helt gått förbi mig på NFF.

    Tycker du har hittat ett fint uttryck i bilden med de gråa och ganska ”tråkiga” färgskalor som infaller såhär efter att snön och smält och innan våren kommit igång.

    Har generellt ganska svårt för såna här medvetet suddiga lite skakiga bilder🙂 men den här funkar med att förmedla en stämning som man själv är bekant med.

  • Johannes Glännman skriver:

    Jag får urssäkta att jag inte är så aktiv på NFF med mitt kommenterande just nu men inspirationen tryter och det enda jag gör är att gå och längtar efter våren och jag känner inte att jag kan koncentrera mig och har inte inspirationen till att kommentera lika flitigt just nu som jag gjort tidigare…..

    Men självklart läser man ju bloggarna ändå om än lite segare än förut det med…. Tycker du förmedlar skogen mycket bra. Det finns en vilsen känsla i bilden, en dunkel känsla men samtidigt så känner man lukten av våt mossa när man tittar på bilden…

    Ibland är det dunkla fint och skönt tycker jag men ibland vill man ha ljust och färgglatt också tycker jag…

    mvh // Johannes

    • jukkalausmaa skriver:

      Tack Johannes. Finns ingen anledning att be om ursäkt, intresse och inspiration går
      upp och ner oss alla. Intressant att läsa dina tankar om bilden.
      /Jukka

  • Niklas skriver:

    Precis som Isak säger har denna också passerat mig. Jag brukar ju annars flitigt kommentera på NFF och dina bilder. Har märkt en nedgång i aktivitet både på NFF och bloggarna den senaste veckan. Vet inte vad det beror på men kan ju vara vädret.

    Absolut! En spännande bild, även om den säkert är mer personlig för dig än för andra(?) Jag har ju också en bild av skogen men kanske inte såhär. Snarare mossa och stora stenar är en grej som får igång mig🙂

    Jag har väl samma tankar som du om det ”dunkla, mörka och lite mystiska”. Det tror jag syns i mina bilder och visst handlar naturfotografi mycket om att förmedla en känsla. Något jag jobbar på hela tiden och säkert många fler.

    Spännande att du delade med dig av dina tankar kring skogen och känslan i bilderna vi producerar.

    /Niklas

    • jukkalausmaa skriver:

      Ja detta är en högst personlig bild, och den kan nog uppfattas som integsägande av de flesta. Men visst syns det i dina bilder att vi har liknande tankar om skogen. Tack för din kommentar.
      /Jukka

  • A. Oliver skriver:

    Jukka, jag håller helt med dig. En bild är inte bara ett försök för att visa lys och delar som ingå i verkligheten men också eller snarare, vår egen syn av denna. Det inkluderer vår känslor förstås, ”En kunstnär är den som skaper det skönt”. Och därför gillar jag dina bilder.

  • msunphotography skriver:

    Härligt känslan i bilden tycker jag. Kul kommenterar från de andra fotografer🙂 Eftersom jag hade haft väldigt mycket att göra så var jag inte så aktiv på NFF på sistone men nu börjar det bli bättre med tid.

  • Thorsten Klint skriver:

    Gillar din ”känsla” för skogen… men inte minst gillar jag den respekt som du tycks omge den med ! Ha de´ Thorsten

  • Magnus Persson skriver:

    visst finns det många gånger delade meningar om hur en bild skall se ut! det är väl tur det kanske! jag gillar dina bilder Jukkal! fulla av stämning och din tolkning av skogen!

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Magnus! Jovisst är det tur att det finns delade meningar, och det viktigaste är ju att man gör de bilder man själv vill göra och kan stå för. Om någon annan sedan gillar dem så är det bara en trevlig bonus.
      Ha det gott! / Jukka

  • Lars U skriver:

    Skön stämning i din bild. Jag tycker inte att den här sortens bilder uttrycker att det är mörkt och dystert utan snarare lugnt och stillsamt i skogen. Ett ställe att trivas på och njuta av, i ett dunkelt men omfamnande ljus.
    Låter vansinnigt flummigt det här men det är svårt att sätta ord på den här sortens bilder. Känner bara att det är en skog som jag gärna befinner mig i.
    //Lars U.

  • hellemar skriver:

    Tjabba…

    Själv är jag inspirerad till tusen och taggad som attan, men den här månaden är det jag som väljer ”Månadens bild” på NFF (berätta inte det för någon bara) så jag känner att jag inte får kommentera några bilder – det skulle bli lite fel på nåt sätt… Men jag har kvittrat på några bilder, men då har det mest rört sig om arthjälp…
    Jag håller med dig om kommentarer från Tommy – men för min del är det full pott när både du och Tommy skriver positivt om mina bilder !🙂 Men ser man rent generellt på NFF just nu så postas det väldigt dåligt med bilder just nu och det kommenteras väldigt dåligt också… Själv postar jag inga bilder av tidigare nämnd anledning…

    Henke🙂

    • jukkalausmaa skriver:

      Tjabba…
      Jag lovar att inte berätta. Även om jag aldrig förstått varför det skall hållas hemligt. För jag hoppas verkligen att det inte är så att tävlingsinstinkten är så stark att man ”anpassar” sitt fotograferande efter vem som väljer.
      /Jukka

  • marieg1 skriver:

    En bild med känsla och stämning i. Tycker om det lite dunkla och spöklika ljuset, jag upplever nog skogen på det sättet jag åxå.
    /Marie

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Min känsla för skogenJukkas Blogg.

Meta

