Talgoxe på två sätt

16 mars 2010 § 16 kommentarer

En del naturfotografer bryr sig inte så mycket om talgoxar. De är ju så vanliga och alldagliga. Oskygga och därför inte så svåra att få på bild. Men som jag nämnt tidigare är jag mer intresserad av bilden än arten. 

Jag lägger upp två bilder på talgoxe från söndagens tur till matningen i skogen. Den första är väl inte riktigt i min typiska bildstil, men jag gillar den då den visar hur fin talgoxen är om den visar rätta sidan till.  Dessutom var situationen kul. Talgoxen klängde på de tunna kvistarna. Där fanns en till, och de klättrade längre och längre ned på de allt tunnare kvistarna. Jag antar det handlade om uppvaktning. Eller så var det bara en lek.

Medan den första bilden är spontan och tagen vid stundens ingivelse så är den andra planerad och mer personlig. Det är såhär jag helst vill avbilda fåglar. Bara en skymt bland skogens gröna färger. Fågeln en del av helheten. Här inväntade jag posen, de sitter ju ofta och tittar sig omkring, vaksamma på alla faror. Fågeln tittar åt fel håll skulle många säga. Men den vet nog bäst själv åt vilket håll den bör titta.😉

Idag lyssnade jag på P!nk. En mycket begåvad artist. Ha en trevlig vecka!🙂

Porträtt på talgoxe (Risveden, 14 mars 2010)

Talgoxe i skogsgrönt (Risveden, 14 mars 2010)

§ 16 svar till Talgoxe på två sätt

  • msunphotography skriver:

    Skön bilder🙂 Gillar båda bilderna. Den första visar hur fin Talgoxe är i helhet på ryggen.

  • Johannes Glännman skriver:

    Det är inget fel på talgoxar. Speciellt inte bakifrån vilket du med din första bild visar🙂

    Bild två är med Jukka-style eller vad man ska kalla den… Riktig skogskänsla avbildat med känslan på topp…

    Hur länge ska du ha matningen igång ? Blir det kanske en matning året runt eller drar du ned på den när snön försvinner ?

    Pink är ganska bra. Men hon lider av samma symptom som många andra moderna artister gör. Trötthetssyndromet.. Man tröttnar alltså på dom.. Ganska fort också, låtarna är GRYMT bra några gånger men sen så blir de för vardagliga och enkla..

    mvh // johannes

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Johannes! Får se hur länge jag håller igång matningen, åtminstone en månad till tror jag.
      Vill ju gärna uppleva känslan att sitta där i skön vårvärme och fotografera, utan att behöva
      tänka på att hålla fötter och fingrar varma.
      Sedan blir det skogstjärnen för att fotografera vattenfåglar. Hoppas att smålomen skall
      komma på besök i år också. Rådjuren skall ju ha sin uppmärksamhet också. Åsså måste jag ju testa
      om mossen där jag såg orre förra året har ett spel. Åsså fortsätter jag leta efter tjäderspelet. Fick lite
      tips av en jägare jag träffade häromdagen så jag har gott hopp. Ser fram mot de närmaste månaderna.🙂
      /Jukka

  • hellemar skriver:

    Tjabba…

    Pink är sjukt bra – jag gillar henne skarpt ! Man kan nog skönja henne lite i den sista bilden ?! Det märks att det börjar bli vår även hos dig…🙂
    Första bilden är också bra – att ta en talgoxe bakifrån på detta sätt är genialt !

    Henke🙂

    • jukkalausmaa skriver:

      Tjabba… Jo våren är på gång. det var skönt att ta en paus i fotograferande
      och sätta sig på bar fläck bredvid snön och bara lapa in sol. Antar att den
      känslan på något sätt hittar in i bilderna också.
      /Jukka

  • MarieK skriver:

    Håller med dig! Talgoxar är fina, mycket fina. En annan filur som figurerat denna vinter är blåmesen. En fräck och snabb liten krabat som är hur kul som helst att fotografera🙂

  • Lars U. skriver:

    Kul att se talgoxens ryggsida. Undrar om jag nånsin gjort det tidigare? Den andra bilden är otroligt läcker tycker jag. Där spelar det verkligen ingen roll att talgoxen är en ”vanlig” fågel, själva bilden som helhet är riktigt bra.
    //Lars U.

  • monartic skriver:

    fåglar är fina oavsett art eller sort, gillar de flesta flygfän…ok, mygg och knott borträknat då…..tycker om bilderna och fick nu en sådan där ryslig längtan ut ur mitt fängelse (lägenheten)

    /Mona

  • christer skriver:

    Två sköna bilder av Talgoxe. Samma sorts fågel men två olika bilder och stilar. Den första där jag i kan studera den fina fjäderdräkten och dess mönster. Förrutom det så tycker jag du har fångat fågeln så den påminner om en ängel till formen och när jag väl konstaterat det så är tankebanorna igång och sybolvärdet och intresset i bilden höjs flera snäpp. Sedan att ”ängeln” bildar en fin diagonal riktning ger bilden lite mera dynamik, och som vanligt så är bakgrunden väl matchande och underbar.

    Bild två är att härligt abstrakt/föreställnade bild njutning med mycket skogskänsla och atmosfär. Under fågeln så finner jag ett härligt och fantasi eggande soft,diffust mönster där en ena figuren efter den andre avlöser varandra. Är ett väldigt skönt ljus i bilden också.
    Tja du är en hejare på denna formen av fågelfotografi mycket inspirerande.

    Mvh Christer K

    • JukkaL skriver:

      Tack för att du delar med dig av dina tankar kring bilderna Christer, alltid lika trevligt att läsa.
      Mvh/Jukka

  • Niklas skriver:

    Absolut, håller med dig Jukka, vad gäller olika arter. Det finns nog de som anser att ugglor, örnan m.fl är finare en talgoxar och kråkor. Men varför måste det vara så?

    ”Men som jag nämnt tidigare är jag mer intresserad av bilden än arten. ”

    Håller med dig även där..

    /Niklas

  • JukkaL skriver:

    Det har nog att göra med hur ovanliga ugglor och örnar är. En av mina favoritfotografer, Galen Rowell, har skrivit om ”subject maturity” (ung. mognadsgrad hos olika motiv). En del motiv är mogna (eller slitna) d.v.s. så mycket fotograferade att betraktaren tröttnar på att se ”vanliga bilder” av dem. För att dessa motiv skall uppmärksammas behövs något nytt och annorlunda, det kan vara en udda vinkel, ett ovanligt utsnitt eller perpektiv. Andra motiv har ännu inte hunnit bli ”mogna”, där räcker en mer konventionell avbildning för att bilden skall uppmärksammas. Ugglor och örnar hör nog till de senare hos många betraktare och fotografer. Men allt oftare läser man att folk börjar tröttna på vanliga bilder på dessa också.
    Hursomhelst, jag skulle inge hellre än att få fotografera örnar och uppglor i rätt miljö också, men det är såå mycket svårare än med dessa småfåglar och jag har stor respekt för dem som lyckas med detta. För mig får det får bli ett projekt för framtiden. Tillsvidare nöjer jag mig med småfåglarna, det finns mycket kvar att göra med dem. Och bilden kommer nog alltid att vara viktigare än arten för mig.
    /Jukka

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Talgoxe på två sättJukkas Blogg.

Meta

