Nytt arbetsflöde

08 mars 2010 § 18 kommentarer

Du som inte är intresserad av teknik och bildbehandling kan sluta läsa här. Men scrolla gärna ned till bilden, den är ganska bra tycker jag.🙂

Medan jag var hemma och sjuk i helgen passade jag på att ändra mitt arbetsflöde för efterbehandlingen. Jag fotograferar nästan uteslutande i raw-format.  Jag använde också länge Photoshop för framkallningen av raw-bilderna. Det är ett fantastiskt bildbehandlingsprogram, men jag var aldrigt riktigt nöjd med att bilden på datorn aldrig riktigt såg ut som den i kameran. I höstas testade jag Nikons Capture NX2 och där stämde det plötsligt. Det jag fick i datorn såg ut som det jag sett i kamerans display vid fototillfället. Den stora fördelen med detta är att jag nu fick en helt annan möjlighet att styra det slutliga bildresultatet med kamerans inställningar istället för att ägna tid vid datorn. Sedan dess har jag haft ett blandat arbetsflöde bestående av: Import med Bridge +  gradering och keywords i Bridge + framkallning av Raw-bilder i NX2 + eventuell nedskalning, uppskärpning och konvertering till sRGB i Photoshop för webben. Ganska krångligt alltså… Men Photoshop fick hänga kvar tack vare de utmärkta automatiseringsmöjligheter som programmet har. Sedan denna helgen gör jag dock alla steg med Nikons programvaror. Att automatiseringsmöjligheterna inte är lika bra som i Photoshop innebär att konvertering till web inte längre går med ett knapptryck, men det kan jag leva med.

Hmmm. Intressant det här med bildbehandling. När jag började fotografera digitalt så tyckte jag att halva nöjet var att sitta och greja med bilderna i datorn. Men numera är det tvärtom, jag vill att bilden skall vara så klar som möjligt när den kommer in i datorn. Helst skulle jag vilja slippa raw-konverteringen också, vilket ju går om man fotograferar i jpeg. Så långt är jag dock inte beredd att gå. Ännu…. Men den dagen kanske kommer? 

Förkylningen gav med sig ganska snabbt som de brukar göra för mig. Så i söndags var jag ute i skogen igen.🙂 Fotograferade då bl.a. denna blåmes.

 

Blåmes (Risveden, 7 mars 2010)

§ 18 svar till Nytt arbetsflöde

  • Steffe skriver:

    Hej Jukka!
    Har varit lite frånvarande ett tag men desto mer aktiv på min blogg men det går upp och det går ner som du vet att det kan göra ibland så är det för de flesta människor! Oki!
    NX2 är ett mycket kompetent program och jag använder bara Nikons program nu…Nikon Transfer – Wiew och NX2 i den ordningen och så jpeg förstås…körde ett tag med RAW men tycker det krånglar till det för ibland vill man kolla på bilderna i Windows visningsprogram och så vinner man inte så där hiskligt mycket att fota i RAW men det är ju jag det…om man nu kör på rätta inställningarna vill säga…men ändå så får jag gå in och dra lite i kontrast, ljusa upp eller mörka ner lite och ja, det där vanliga som man måste göra…jag vet inte om man behöver det men jag kollar på skärmen och så ah fan det behöver fixas lite här och där men det går ju ganska fort så det gör inte så mycket…det är inte ofta en bild blir så där perfekt som man vill ha det från början direkt ur kameran utan att behöva göra något alls så att säga.

    Steffe

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Steffe,
      Jovisst går det upp och ner med bloggande och kommenterande. Och du har rätt i att man inte vinner såå mycket i kvalitet på att fota i raw, men jag fortsätter med det ett tag till. Det ger ju ett visst extra utrymme om det råkar skita sig med exponeringen vid fototillfället, vilket kan hända när det går undan vid fågelfotografering. Dessutom kan man ladda ner Nikons Raw-codec, om man vill titta på raw-bilderna i Windows-visaren. Att få bilderna perfekta i kameran är omöjligt, en bild blir ju aldrig perfekt. Jag tror inte ens att jag vill att det skall bli perfekt…🙂
      /Jukka

  • Steffe skriver:

    Läcker bild också förståss…som vanligt från din sida!
    Kanske kunde kapas något lite upptill men en smaksak…

    Steffe

  • vastkustenfoto skriver:

    Intressanta tankar som jag delar med dig! gäller att hitta ett bra arbetsflöde!

  • Tommy Vikars skriver:

    Intressant arbetsflöde. Vi mailades ju för ett halvår sen eller nåt om problemet med att få webbilderna att se likadana ut som i photoshop. Är detta vägen månne? Jag ska testa själv men du lovande att komma meddela mig ifall du fann en bättre väg🙂 Det är ju en del fibblande innan man kan lägga ut från ps.

    Samma som med mig då, förkylningarna blir sällan långa. Läcker bakgrund igen!

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Tommy,
      Du har rätt. Jag skrev inte ner alla detaljer. Har bara postat tre bilder med detta arbetsflöde och inte uppmärksammat problemet. Men jag jämförde nu en bild i NX2 med motsvarande som ligger på webben. Problemet kvarstår, d.v.s. bilden på webben har något högre kontrast och drar mot cyan (det är en ”blå” bild). Så jag får väl fortsätta göra som tidigare, dra ned kontrast och eventuellt justera färgerna för att det skall se ut som jag vill på webben. Detta är svårare i NX2, eftersom soft-proof funktionen inte verkar vara lika bra i NX2 som i PS😦. Jag får väl leva med detta, fördelen med att få samma resultata på skärm som i kamera överväger, och jag prioriterar att ha full kontroll på utskrifterna (vilket jag förvisso inte heller testat från NX2 ännu).
      Tack för att du uppmärksammade mig på detta.
      /Jukka

  • hellemar skriver:

    Tjabba…

    Ja, nu kan jag ju inte jämföra mig med er stora kanoner inom naturfotogenren, men själv kör jag med JPEG-format i kameran. Jag har gjort några tappra försök att fota i RAW, men jag ser inte fördelen – eller jo, visst såg jag en fördel men arbetsflödet efter blev så förbannat omständigt… Jag publicerar ju nästan bara bilder för webben så jag tycker att RAW på sätt och vis är överflödigt och tar för mycket plats på minneskortet. Jag brukar dockl lova mig själv att börja fota mer i RAW och nu när äntligen mitt Photoshop SC4 funkar som det ska, så kan jag ju konvertera RAW-bilden till JPG utan att öppna en massa olika program, så kanske kanske kommer jag börja med RAW – vad det lider…

    Snygg bild för övrigt – blåmesar är väldigt söta fåglar och bakgrunden är ju helt fantastisk…🙂

    Henke🙂

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Henke. Stora kanoner som t.ex Terje kör ju med jpeg i kameran.😉 Jovisst blir det ett extra steg med RAW, men ifall man vill göra justeringar kan man lika gärna göra det i RAW-bilden som i jpeg. En jpeg tål inga stora förändringar, så med raw-formatet har man en säkerhetsmarginal för de fall där man har schabblat vid fototillfället. Så jag rekommenderar verkligen att du ger raw-formatet en chans nu när du har CS4.
      /Jukka

  • christer skriver:

    Underbar bild… men inget annat att vänta heller från herr Lausmaa…
    Fint komponerad gillar hur pinnen fungerar som en bra väg för ögat in i bild. Styr blicken effektivt mot mesen, som poserar så fint i sin härliga färgprakt. Fågeln avtecknar sig perfekt mot den härliga softa urfokus ljusfläcken, och spännande mönster i densamma.
    Intressant inlägg om arbetsflöde, känner igen det där med att i början var det kul att greja med bilder i dator, men nu vil jag mest att de skall bara in där och vända, för att fixa det mest nödvändiga. Men ibland kan det ju rädda om man tabbat sig ordentligt på ett bra motiv, men inget är som om man gjort rätt från början..
    Mvh Christer

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Christer. Dina tankar om bilden beskriver precis det jag ville åstadkomma när jag stod där och väntade på att en fågel skulle sätta sig på grenen. Och inte behövde jag vänta så länge heller, eftersom de brukar sitta där på kö till fröautomaten som är ca en meter bort och bekvämt dold bakom trädstammen.🙂
      Även när det gäller arbetsflödet tolkar jag det som att vi tänker lika.
      Mvh/Jukka

  • MarieK skriver:

    Härlig bild! Körde med NX ett tag men sprang av en tillfällighet på Phase One Capture One och blev fast😉 Det är ett ”in och vända” program som Christer beskriver det. En fantastisk fördel med det programmet är att du kan kopiera justeringar från en bild och sedan klistra in dem på nästa bild, eller markera en hel radda bilder och klistra in. Det gillar jag🙂 Lite pill och mycket resultat🙂

  • A. Oliver skriver:

    Det är alltid godt att lära sig för andra tips och arbetsflöder, tack för att dela det Jukka =)

  • Niklas skriver:

    Helst skulle jag också vilja släppa RAW, men det får helt enkelt ta lite längre tid. Man måste liksom växa med de nya formaten. Tycker ju absolut att RAW är grymt användbart.. men tar lite mer av min tid tyvärr.

    /Niklas

  • Lars U skriver:

    Trivs rätt bra med att fota raw och tycker inte det är speciellt omständigt. Använder Lightroom och trivs väldigt bra med det. Gör det mesta av mitt redigerande i LR och bara i undantagsfall något i Photoshop.
    Som vanligt i den här bloggen blir man helt betagen av din fågelbild. Fantastiskt fin som alla andra bilder här!
    //Lars U.

  • jukkalausmaa skriver:

    Tack för synpunkter, intressant att läsa vad ni tycker om detta.
    /Jukka

  • Sundberg skriver:

    Skön bild🙂 Själv kör jag RAW och sen jobbar jag i Lightroom.

    • jukkalausmaa skriver:

      Jag testade Lightroom själv när den första beta-versionen kom. Gillade det, väldigt
      smidigt arbetsflöde. Men det blev blev aldrig av att jag köpte det sedan, eftersom
      jag redan hade Photoshop.
      /Jukka

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Nytt arbetsflödeJukkas Blogg.

Meta

