Fönsterfotografi

21 februari 2010 § 14 kommentarer

Som jag befarade blev det inget fotograferande i skogen denna helgen. Vädret igår slog alla rekord, hårda vindar och snödrivor. Idag hade det i och för sig varit möjligt att ta sig ut, men dagen gick åt till snöskottning och andra göromål. Antagligen hade jag ändå inte kommit fram på skogsvägen. En trevlig överraskning igår var alla fåglar som var på besök i trädgården. Förutom de vanliga arterna kom ett gäng grönfinkar och satte sig i trädet utanför köksfönstret. Så jag hämtade kameran, satte på långa zoomen med 1.7 konverter och ägnade mig åt fönsterfotografering. Eftersom miljön inte är speciellt inspirerande satsade jag på porträttbilder. Några av bilderna blev hyfsade, däribland de två bistra individerna nedan. Bilderna är ganska kraftigt efterbehandlade med ökning av kontrast och skärpa för att motverka fönsterglaset.

Någon större naturupplevelse kan jag inte påstå att det var.  Det stillade dock lite av fotosuget och jag frös inte om fingrarna…🙂

Grönfinkhona

 

 

Grönfinkhane

§ 14 svar till Fönsterfotografi

  • Gillar dessa porträtt bilder av dessa fåglar.Deras lite bistra utseende ger ett utryck & intressant att få studera deras fjäderpäls så här nära.Tycker bakgrunderna är softa & stiliga.
    Bra jobbat från köksfönstret Jukka !

    mvh/Mats-Ove

  • Erika Ahlberg skriver:

    Kan vara nog så trevlig upplevelse att få se de små liven från köksfönstret också…Håller med Mats-Ove att det är intressant att få se dem så nära att man kan studera strukturen i fjädrarna.
    Härliga bilder!
    Mvh
    Erika

  • hellemar skriver:

    Tjabba…

    Själv ägnade jag mig också åt fönsterfotografering – men jag fotograferade några av mina orkidéer som befinner sig på insidan glaset… Det var också varmt och skönt om fingrarna…

    Henke🙂

  • msunphotography skriver:

    Jag skulle inte kunna få såna bilder genom min fönster! Eller jo det går om jag har super tele🙂

  • Niklas skriver:

    Tjena Jukka!

    Hehe, japp aldrig fel att fota från balkong eller fönster. Även om naturupplevelsen inte är den bästa. Men må man så må man!

    Försökte också att bege mig ut i snöovädret, men det var lite väl blåsigt och snöigt.

    Ha det bra!

    /Niklas

    • jukkalausmaa skriver:

      Tappert att försöka ge sig ut i snöstormen.
      Själv gav jag upp idén när vi stått och
      väntat en halvtimme på spårvagnen in till
      stan. Därav fönsterfotograferingen…
      /Jukka

  • Steffe skriver:

    Inget fel med fönsterfoto…varmt o skönt och gärna med en fika till!🙂

    Idag tog jag en domherre genom fönstret…har sett den några gånger nu och äntligen fick jag den men visst blir det sämre kvalite…egentligen skulle man ha en glugg genom väggen någonstans i vardagsrummet men då blir det väl gnäll ”någonstans”!😉

    Steffe

    • jukkalausmaa skriver:

      Hehe. Vad jag förstått så har du en mycket förstående fru, så
      det skulle kanske gå bra ändå att borra hål i vardagsrumsväggen.
      Det går ju att täppa till med frigolit. Och för att dölja det hela kan
      du hänga en av dina fina bilder över… 😉
      /Jukka

  • Lars U skriver:

    Riktigt bistra figurer på besök i trädgården. Fina porträtt. Hemma har jag tyvärr lite problem med att få fåglar på lagom avstånd, kan möjligen bero på de tre katter som bor i huset🙂
    //Lars U.

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande FönsterfotografiJukkas Blogg.

Meta

