Hackspett på fem sätt

02 februari 2010 § 25 kommentarer

Det roliga med fågelfotografi är att det tar aldrig slut på bilder. En och samma art kan fotograferas på ett oändligt antal sätt,  i varierande ljus, miljöer och poser. Själv så är jag inte jätteintresserad av fågelarter, bilden är det viktigaste. Men jag försöker allteftersom att lära mig känna igen de olika arterna och studera deras beteenden. Den större hackspetten är ju inte så svår att känna igen. Jag tycker att det är en trevlig fågel, där den kommer lite klumpigt flaxande och sätter sig på trädstammen och med några snabba skutt tar sig fram till maten jag har placerat där. För att efter ett tag sedan ljudlig flaxa iväg igen.

Idag tänkte jag bjuda på fem olika bilder på Hacke. Vilken eller vilka föredrar du? Själv är jag ganska klar över vad jag tycker.

Den glade Hacke (februari 2009)

 Kikar fram (februari 2009)

 

Tallstam (februari 2009)

 

I det fördolda (februari 2009)

 

I hackspettens skog (december 2009)

§ 25 svar till Hackspett på fem sätt

  • msunphotography skriver:

    Bra bilder som vanligt! Ja det är kul att fota fåglar. Jag fick kontakt med en fågelskådare som har sett de flesta arter i Örebro än någon annan. Han kan tänka sig att guida oss om det skulle bli en NFF träff och så ska jag göra en intressekoll på NFF och så får vi se hur många som är intresserad av det.

  • A. Oliver skriver:

    De alla är underbara. Min favorit, emellertid, är bilden av skogen, det ser ut mycket gåtfull med tunt ljus tror jag.

  • Tomas skriver:

    Håller helt klart med dig. Även om man håller sig till de allra vanligaste arterna som rimligen bör ha fotograferats miljontals gånger vid det här laget så är det ju fortfarande ingen som har tagit mina bilder. Det betyder kanske inte att alla nya bilder lockar den större publiken, men för egen del kan de ha ett obeskrivilgt värde.

    Jag tycker du (som alltid) visar upp prov på fina bilder. Min klockrena favorit i samlingen är ändå ”I hackspettens skog”. Den säger mest, även om även ”kikar fram” visar upp det så typiska manéret.

    /Tomas

  • Johannes Glännman skriver:

    Utan tvekan den nedersta bilden… Min förtjusning över artporträtt som ändå fanns förut har nästan helt försvunnit och de säger mig ofta ingenting.. Den nedre bilden är en av de bästa hackebilder jag sett…

    Som du säger är ju inte arten den viktigaste utan bilden i sig. Men man är nog ändå ganska intresserad av fåglar om man sitter och fotograferar dom i kylan med frusna fingrar och tår som resultat😉 … Fåglarna är ju en ganska stor del av naturen och det är ju naturen vi intresserar oss för. Jag tror att man på fåglar kan se mycket av hur naturen egentligen mår..

    Jag håller med dig om hacke.. Tycker alla hackspettar är lika roliga faktiskt, underbart fina fåglar som är mycket intressanta och det är alltid lika kul att ”studera” dom.. Det är extra kul när man börjar känna igen de olika fåglarna på hur de hackar och trummar. Ibland kan dock i alla fall jag lura mig om jag sitter vid en fågelmatning för även nötväckan är ju bra på att hacka och låter lite ibland som en mindre hackspett men med annat tempo i hacket…

    Jag tycker du har gjort en fantastisk resa och utveckling med dina fågelbilder sen du började.. Du tar fågelbilder som få andra och på ett sätt som i alla fall får mig att bara sitta och titta länge länge länge.. Fortsätt så…

    mvh // Johannes som ska se om vilka fåglar träden utanför lägenheten har att bjuda på idag😀

  • Tommy Vikars skriver:

    Andra och sista bilden men alla har sitt egna. Ditt fågelfoto är bra Jukka!

  • Micke skriver:

    Det ligger mycket i det du säger om att det blir roliagre när man kan viriera bilderna. Jag tycker att det passar in på allt naturfoto, inte bara fågelfoto.
    Dina exempel tycker jag alla är bra på sitt sätt, men där den sista sticker ut lite extra. Jag gillar när man får se lite miljö, här ser det dessutom ut att vara en perfekt miljö för hackspetten.

  • Thorsten skriver:

    Som vanligt riktig spännande foto ….. 2an o den sista blir nog mina favoriter. Keep goind … Ha de´ Thorsten

  • Erika Ahlberg skriver:

    Alla bilderna är bra, men speciella i mitt tycke är ”Kikar fram” och ”I hackspettens skog”. Den sistnämnda blir dock vinnaren. Den lilla i det stora…i sin naturliga miljö. Komp i bilden är mycket tilltalande!

  • jukkalausmaa skriver:

    Tack för era kommentarer. Verkar vara konsensus kring den sista bilden, den är också min favorit. Men eftersom jag själv tagit och valt just dessa bilder så känner jag för dem alla. Fast på olika sätt. Den första framförallt för att Hacke ser så glad ut. Den andra för att det är ofta såhär man ser dem när man sitter nära och i gömslet. Nr tre och fyra är lite mer experimentella, tycker inte jag har lyckats fullt ut med dessa, men det kommer väl. Den sista för skogskänslan och miljön. Känslan är viktig…

  • marieg1 skriver:

    Åh så härliga bilder!! Min favorit blir den sista där man ser hela miljön. Måste vara en upplevelse att se dem så nära från gömslet.
    /Marie

    • jukkalausmaa skriver:

      Tack Marie! Jovisst är det trevligt att ha en Hackspett 3-4 meter ifrån sig. De är ganska roliga att titta på där de skuttar fram utmed stammer och hackar runt.
      Mvh/Jukka

  • hellemar skriver:

    Tjabba…

    Lägg på lite vinjettering på ”I det fördolda” så blir det vinnaren – annars lutar det kanske åt ”Kikar fram” på grund av den extrema närheten till Hacke, men jag skulle velat haft Hacke aningen längre ner i bild så att det blir lite mer av en titt-ut-bild, eller hur man ska säga… Givetvis är ”I hackspettens skog” helt grym och förmodligen den bästa av dem, eller i alla fall den mest nytänkande av dem alla, men ”Tallstam” växer hela tiden och med ett kortare skärpedjup (suddigare Hacke) så hade den kanske vunnit på upploppet – kanske med ”Den glade Hacke” som tvåa i och med den klassiska posen men med den påtagliga närheten och intensiva blicken… Ja vad f*n – sätt upp alla fem på översta steget på prispallen – de är alla vinnare på helt olika sätt ! Gött jobbat mannen !

    Henke🙂

  • naturbilden skriver:

    Kan bara instämma i kören ser jag. Sista bilden har något extra -miljön. Fågelfoto är riktigt svårt tycker jag. Antingen så nära och skarpt som möjligt eller fågeln som en del i miljö eller landskap. De sistnämnda är oftare de bilder som inte lämnar en efteråt.

    /Anna

  • naturbilden skriver:

    Hej Jukka!

    Det är väldigt vackra hackisar allihop, men jag fastnade för ”i det fördolda”, där du har fått till en härlig abstrakt symfoni, som när den har matat ögonen och sinnet tills de är mätta och redo för dessert serverar hackspetten i en delikat liten skymt!

    Sublimt!
    🙂 Lasse

    ps. Nu skall jag läsa de andras kommentarer också innan jag postar… Ser att Anna redan har varit här.

  • Anneli skriver:

    Vad härliga bilder på Hacke du visar! Och du har rätt i att arten kanske inte är det viktigaste utan bilden och den går att variera i det oändliga! Det var en fantastiskt fin tanke som jag tar med mig i porträttfotografering av människor! Och andra varelser! ;O))

    Min favorit blir den första då jag är ganska enkel av mig idag! Men alla är unika på sitt sätt och jag gillar alla!

    Ha en skön helg!

  • Alla bilderna är bra men min favorit blir i ”I hackspettens skog” alltså sista bilden. Gillar bilden då den visar något mer än hackspetten, bra bild som visar hackspetten i sin miljö. Fint inramad av ett diffust grenverk, piff till bilden ger också den lutande trädstammen. Som genom sin diagonal skapar fart och spänning i bildytan i ett annars rofylt motiv. Hög stämmningsfaktor i bilden.

    Mvh Christer

  • Niklas skriver:

    Ja, det går att göra fågelbilder på många olika sätt. Personligen föredrar jag dem som visar lite av landskapet också. Därför faller den sista mig i smaken. Även nummer fyra.

    /Niklas

  • Fina bilder på hackspetten. Min favorit är den sista.

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Hackspett på fem sättJukkas Blogg.

Meta

