Bergtagen

19 januari 2010 § 26 kommentarer

Idag tänkte jag ta mig ut ur skogen för en stund. Jag erkänner härmed att jag är bergtagen! Sedan tonåren har jag varit fascinerad av berg. Sysslade med bergsbestigning ett tag, men numera blir det lugnare aktiviteter som vandring, tältning, skidåkning och fotografi. Att vistas bland bergen är för mig främst en källa till ro och meditation, men också mycket andra upplevelser. Att gå på en bergsrygg med milsvid utsikt och sexhundra höjdmeter under sig ger en fantastisk frihetskänsla. Att vistas i en fjälldal omgiven av branta sluttningar som avslutas med snö- och isklädda toppar ger en känsla av ödmjukhet. Att ligga i ett tält medan stormvindarna viner och rycker i tältduken ger en känsla av utsatthet, men också säkerhet. Att gå på ett brant snöfält där ett felsteg skulle innebära en okontrollerad rutschbana som slutar illa bland stora stenblock ger en känsla av självförtroende. Men missförstå mig inte, jag är ingen adrenalin-junkie.

Jag vill också passa på att tipsa om några väl kända, samt några mindre kända, fotografer som tar fina bilder i bergen:

Bård Løken http://www.bardloken.com/ 
Claes Grundsten http://www.fotograf-grundsten.se/
Doug Scott http://www.dougscottmountaineering.co.uk/
Galen Rowell www.mountainlight.com
Magnus Lindbom http://www.magnuslindbom.com/
Yoshikatsu Shirakawa (finns tyvärr inte på nätet, men försök få tag på hans bok Himalayas)

Jag bjuder på några bilder från ett av mina favorittillhåll, Jotunheimen. Om jag inte kan åka dit minst en gång om året blir jag ganska olycklig. Ett annat favoritställe är Chamonix. Bilder därifrån blir det en annan gång…

Även musikaliskt gjorde jag en nostalgitripp ikväll och lyssnade på Queens skiva Sheer Heart Attack.

Ha en trevlig kväll!

Morgonljus på Hurrungane (september 2006)

Morgonsol och moln över Fannaråken (augusti 2007, sv-konverterad med rödfilter)

Moln och ljusspel (augusti 2007)

Sten och spegling (juli 2008)

Gryning vid Gjertvatnet (juli 2008)

Uranostinden (augusti 2009)

§ 26 svar till Bergtagen

  • Fredrik skriver:

    Fantastiska bilder. Framför allt tvåan tycker jag sticker ut lite, men det är en stark samling.

  • Micke skriver:

    Många fina bilder som vanligt. Den sista som jag sett tidigare på NFF är favoriten.
    Själv håller jag mig till sommarvandringar i fjällen. Det ligger mycket i det du säger om känslan av ödmjukhet man får. Man är där på naturens vilkor.
    Tack för länktipsen!

    • jukkalausmaa skriver:

      Tackar Micke. Jo tyvärr har det bara blivit sommarturer för mig också de senaste två åren. Men höst och vår är ännu vassare, synd bara att det skall vara så svårt att komma loss från jobb och annat då.
      /Jukka

  • msunphotography skriver:

    Tänk vad stadsmänniskor missar! Världen är full med vackra landskap, berg, grottor, m.m. Din bilder är bra bevis. Alla bilder håller högklass enligt mig.

  • Magnus skriver:

    fina bilder en del har man sett innan klart! kan du inte komma med något nytt😉 🙂 hehe…skojar bara med dig! Jag vill fota Berg jag med! vill åka norrut…nu!!

  • P-O Gråd skriver:

    Kan inte annat än hålla med dig. Jotunheimen är fantastisk. Har man en gång varit där, längtar man hela tiden tillbaka. Det bara är så.
    Fina bilder allihop, men Uranostinden, den tar nog priset den här gången. Svartvit också😉

  • Johannes Glännman skriver:

    Du tar fantastiska bilder i bergen Jukka.. Jag älskar också berg, framförallt höjder och utsikter och tycker det är kul med klättring men har faktiskt aldrig bestigit något större berg. Hade ju tänkt prova på sveriges högsta under sensommaren som var men det blev inget. Tur att jag har mina två småberg som jag fotograferar på😀

    Jag såg en dokumentär för bara ett litet tag sen om K2.. Det dog 11 människor under den expeditionen.. Så man ska allt ha respekt för de som går uppför… Du längtar inte efter att göra något sådant extremt som K2 eller andra liknande berg. Eller har du kanske redan gjort ? Fast då kanske man måste vara just den adrenalinsökare du säger att du inte är🙂

    mv h// johannes

    • jukkalausmaa skriver:

      Tackar Johannes. Nej, inga så extrema berg för mig, det har endast rört sig om Jotunheimen, och då ingen teknisk klättring. Fast visst vore det fantastiskt att någon gång åka till Himalaya. Jag kan verkligen rekommendera att du gör verklighet av dina planer med Kebnekaise.🙂

  • Thorsten skriver:

    Denna sida av dig känfde jag inte, men full av beundran… bilderna är helt super, kräver en stunds begrundnade… men det är kanske meningen …. Ha en bra dag // Thorsten

  • Lars U. skriver:

    Själv är jag mer havsmänniska än bergmänniska och tycker att många bergsbilder kan bli lite tråkiga. Måste dock säga att de bilder du visar här inte faller in under den kategorin. Tycker du har väldigt fint samspel mellan mark, moln, himmel och ljus i dina bilder som gör dem väldigt intressanta. Också speglingarna i vissa bilder ger en känsla av något extra. Mycket vackert!
    //Lars U.

  • Isak Bergwall skriver:

    Fantastiska bilder Jukka! Några har man sett förr men dom är lika otroliga för det🙂

    Den med ljuset över hurruange var ny för mig, vilket ljus! Helt otroligt fina molnformationer över dessa fantastiska toppar, extra roligt o se bilder på berg man själv gått i och fotograferat!

    • jukkalausmaa skriver:

      Ja, och lika roligt är det för mig att se dina fina bilder från platser jag känner igen.
      Dom här fina ljussituationerna dyker ju som du vet upp lite då och då i bergen,
      då gäller det att passa på. Denna är tagen i slutet av september, så jag behövde
      inte gå upp så tidigt.
      /Jukka

  • Niklas skriver:

    Kan inget annat göra än att hålla med kören, fantastiska bilder! Personligen gillar jag Morgonsol och moln över Fannaråken bäst. Den är riktigt mästerlig med det ”isolerade ljuset” på bergtopparna. Ja vad ska man säga mer, gör en bok! Eller utställning? Skulle gärna vilja se alla dessa i stort format hehe

    Skämt och sido, du går verkligen från klarhet till klarhet, hoppas att dra nytta av dig sen när du blir känd🙂

    När du blickar upp mot bergen, blickar jag ned i bergens håligheter. Ser att det finns flera typer av bergtagning. Bergtagning är ju annars i nordisk folksaga att bli tagen och neddragen i berget av ett troll eller väsen.

    Hur som helst, grattis till flera urläckra bilder!

    /Niklas

    • jukkalausmaa skriver:

      Tack Niklas för dina vänliga rader! Intressant det du skriver om bergtagning, det kände jag inte till.
      Ser fram mot att se en bild på den sortens bergtagning när du kommit till bokstaven B i ditt projekt.
      /Jukka

  • Tomas Eriksson skriver:

    Riktigt bra bilder detta och kul läsning och trevliga länktips. Uranostinden är en favorit!

    //Tomas

    • jukkalausmaa skriver:

      Tack Tomas. Och kolla gärna länkarna, det finns också fantastikt fina böcker av
      några av dessa, t.ex. Galen Rowells ”Mountain Light”, och Bård Løkens ”Jotunheimen”.

  • sonjac skriver:

    Underbara bilder Jukka. Dom där runda molnbollarna över topparna har jag aldrig tidigare lagt märke till. Märkligt och vackert fenomen.

    • jukkalausmaa skriver:

      Tack Sonja! Molnen kallas ”lenticular clouds” på engelska, alltså linsformade moln på svenska.
      De uppstår ofta i bergen när fuktig luft stiger utmed bergssidorna. Ibland återspeglas bergens
      form i molnen, så som i bilden på Fanaråken.
      /Jukka

  • marieg1 skriver:

    Underbara bergsbilder!! Får mig att tänka på fjällvandringar… längtar så efter att få komma iväg igen! Håller med om att fjällen är meditation o ro. Andra bilden är min absoluta favorit- fast jag gillar alla!
    /Marie

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande BergtagenJukkas Blogg.

Meta

