Känslor

11 januari 2010 § 39 kommentarer

Trygga eller livrädda?

Skamsen eller bara lite blyg?

§ 39 svar till Känslor

  • Niklas skriver:

    Gillar att du fångat ”personligheten” hos fåglarna. Bild nummer ett ger även faderliga eller moderliga känslor. Den gillar jag väldigt mycket. Fint komponerad som förmedlar en varm och härlig känsla. Fint fångat, fotat och tänkt!

    /Niklas

    • jukkalausmaa skriver:

      Tack Niklas. Här var det lite tur inblandad, de ställde sig såhär och jag tog bilden. Plus en massa andra med fina poser på fasanfamiljen. Tack för att du valde min bild som favorit.🙂
      /Jukka

      • jukkalausmaa skriver:

        Tack Mona! Ömhet var ordet som jag själv inte hittade, tack för det. Här hände som tur är inget tråkigt, efter en stund gick de till mamma som stod en bit bort på gärdsgårn.
        /Jukka

  • monartic skriver:

    trygga eller livrädda..kvittar för mig…det är åtminstone ömhet i massor å det gör bilden….sen vet man ju aldrig vad som händer…..

    /Mona

  • msunphotography skriver:

    Mycket bra känslor i bilderna! Skön bilder som vanligt från dig.
    Den första bilden känns mer som rädd tror att det beror på färger och de är inte precis tät mot varandra. Fjäderna säger en del också.

    Bra jobbat!

  • Micke skriver:

    Så härlig tofsmesen var där han sitter med huvudet nedböjt vänd mot trädstammen. Magnifik bakgrund också.

  • Steffe skriver:

    Ojojoj…första bilden är ju helt underbar…vilken känsla, vilken närhet…ömhet, kärlek…ahhhh det är så vackert!
    Tofsen går inte av för hackor heller!

    Steffe

  • Trygga eller livrädda, i vilket fall som helst mycket söta.

  • christer skriver:

    Men vad du öser på med fina bilder, hinner ju knappt med i svängarna🙂
    Bilden ”Känslor” känns lite för rakt på för min smak och kanske mera en artbild och visar på ett beteende. Misstro mig rätt nu, den har allt, fint mjukt ljus, dämpade sköna färger och bra koponerat och fin känsla. Men när du ställer den mot en sån höjdar bild som bilden ”Skamsen” så kommer den ”bara” tvåa🙂
    För bilden på skogens ”tomte” vinner mitt tycke. Gillar Toffsmesens kroppshållning och dess utstrålning, gör den till en individ. Mjukt fint ljus, skogens dämpade färgskala, spännande komponerat, och en alldeles underbar bakgrund. Ett riktigt drömställe du hittat där ute i skogen, men du förvaltar det på bästa sätt också🙂

    Mvh Christer

    • jukkalausmaa skriver:

      Tack så mycket Christer! Nu med kylan tycker jag det passar bra
      att rota lite i arkiven. Tofsmesen är en fågel med mycket attityd
      tycker jag, min favorit faktiskt just nu.
      /Jukka

  • Karin skriver:

    Hittade hit via Niklas Virséns sida. Han hade rätt, fantasiska bilder du bjuder på.
    Dessa två är ju så fina! Känslor är ju precis vad de visar. De första så varmt och ömt och den andra är ju så rolig! Ser både skamsen och lite blyg ut, så söt! / Ha en bra dag! / Karin

  • MatsNilsson skriver:

    Efter att ha läst Niklas Virsén’s inlägg om favoritbilder så gjorde jag mitt första besök på din sida. Blev helt tagen av dina underbara bilder. Din sida kommer jag att besöka många gånger framöver. Hoppas att det är ok att jag lägger till din sida på min bloggroll.
    Vänligen Mats

  • schonfoto skriver:

    Härliga bilder, känslan den går fram med full kraft. Alltid lika trevligt med naturbilder som är uttrycksfulla och personliga.

    Mvh, Jörgen

  • marieg1 skriver:

    Åh vilken känsla det är i bilderna!! De är helt underbara!!
    /MarieG

  • Lars U. skriver:

    Här är det bara att smälta🙂. Du radar ju upp den ena pangbilden efter den andra. Man kan knapp sluta titta.
    Tillhör också dom som hittade hit från Lars Niklas Virséns blogg.
    //Lars U.

  • Stefan Johansson skriver:

    Trygga eller livrädda? Skamsen eller bara lite blyg? Alltsammans handlar väl egentligen om vad vi tillåter oss att se – och att vara? Valet av perspektiv avgör hur vi tolkar och förstår andras uttryck. Är jag på gott humör ser jag kanske tryggheten och lite klädsam blygsel. Har dagen å andra sidan varit som vissa dagar ibland bara blir så ligger kanske livrädslan och skamsenheten närmare tillhands…

    Hursom så är det fina bilder båda två. För egen del så kniper ändå tofsmesbilden med sin drömska framtoning förstaplatsen. Sedan lämnar jag till dig Jukka att tolka huruvida det beror på skamsenhet eller på viss klädsam blygsamhet från min sida.😉

    Mvh,
    Stefan

    • jukkalausmaa skriver:

      Jovisst beror tolkningen, eller snarare hur och vad man ser, mycket på dagsformen.
      Min första tolkning på tofsmesen var ”kuvad”. Men så kan man ju inte ha det. Ej heller hade
      den gjort något att skämmas för, så jag föredrar nog blyg. Man kan se väldigt olika uttryck
      hos fåglarna, det gör det här med fågelfotografi ännu roligare. Tackar för kommentaren, och
      kul att du fick igång videoklippet, skall kolla på det senare.
      /Jukka

  • Stefan Johansson skriver:

    Åh… Måste ju bara påpeka att jag min klant till slut fick videon med Amanda Jenssen att fungera i grattisbloggen till sonen. Enkelt så jag skäms egentligeg, men jag hade helt låst fast mig vid att koda in eländet själv. Så… Vad sa vi nu skamsen eller bara lite blyg? Jojo…😉

    Mvh,
    Stefan

  • Malin H skriver:

    Hittade hit via Lars Niklas… Vilka fantastiska bilder!!!

    //M

  • naturbilden skriver:

    Ja även om vi ofta lägger in mänskliga aspekter i vad djur och fåglar känner och tänker så talar dessa fina bilder direkt till en!

    /Anna

  • Arne Wennberg skriver:

    Herregud vilka bilder du har här. Man tror att man har sett allt och så dyker du upp och tar med en på en otrolig resa.

  • MarieK skriver:

    Härliga bilder! Jag har precis börjat utforska din blogg och återkommer med en känsla av välbehag. Det finna mycket att se och njuta av här.

  • Dina fågelbilder håller verkligen hög klass.Med dessa har du ju
    också prickat in ett härligt uttryck & känsla hos fåglarna.
    Den nedre bilden har en utsökt komposition & bakgrund.Starkt jobbat !

    mvh/Mats-Ove

  • Anneli skriver:

    Båda dessa är fantastiskt vackra!!

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande KänslorJukkas Blogg.

Meta

