Året som gick – Fåglar

06 januari 2010 § 24 kommentarer

Jag fortsätter min summering av 2009, den här gången på temat fåglar. Det lustiga är att jag så sent som för två år sedan tänkte att jag skall ALDRIG inrikta mig på fågelfotografi. Det verkade helt enkelt för svårt och tidskrävande. Dessutom behövs ett långt teleobjektiv och jag var tveksam till att skaffa ett sådant. Men man skall ju aldrig säga aldrig. Det viktigaste skälet till att jag så småningom kom på andra tankar var att jag ville ha mer liv i mina skogsbilder. Inspiration från duktiga fotografer som t.ex. Tommy Vikars, Terje Hellesö och Anders Geidemark var ett annat viktigt skäl. Så hösten 2008 gjorde jag en investering i ett stort objektiv. Hade turen att slå till när dollarkursen stod lågt. Fågelbilderna lät dock vänta på sig. Dels behövdes en hel del övning att lära mig behärska objektivet, dels så kom ju inte fåglarna närmare mig bara för att jag hade ett långt teleobjektiv.  December 2008 startade jag en matning i Risvedenskogen och därmed började fågelbilderna så småningom komma. I början blev det mest porträtt, där målsättningen var att få skarpa bilder med ren bakgrund, alltså ”snygga” fågelbilder. Efter någon månad kändes detta lite torftigt och jag började jobba mer med miljön runtomkring och med poser och uttryck. På den vägen är det. Numera är jag en kuf som smyger runt i skogarna med kamouflagekläder och sitter timtal och ugglar ensam i ett Doghouse gömsle i närheten av fröapparater och talgbollar (nåja, alla bilder är inte tagna vid matning och från gömsle). Det kan jag stå ut med för att fågelfotografi är fantastiskt roligt och erbjuder oändliga möjligheter för kreativa bilder med liv i.

Nedan visar jag ett litet urval av några bilder som av olika skäl är favoriter. Dagens musik var blandad; Van Morrison, Rolling Stones, Roxy Music m.m. (måste säga att Spotify är en av årtusendets bästa innovationer hittills). Ha en trevlig Trettondedag Jul.🙂

 Hemma hos tofsmesen. Skogens punkare tittar fram ur granen. Tycker fullt tillräckligt av fågeln syns för att man skall få kontakt med den.

 Talgoxen landar. Tagen en kulen och blåsig dag. Jag vred upp isot till max och fotograferade i svartvitt. Kamerans fokus på fågeln, mitt eget på omgivningen. Är fågeln vänd åt fel håll? Svaret på den frågan vet bara fågeln.

Kom nu lilla vän. Fotograferad vid sommarstugan i Halland förra sommaren. Hade varit uppe tidigt för att försöka smyga mig på fasantuppen. Utan att lyckas. Tillbaka vid stugan upptäcker jag fasanhönan som är ute med sina kycklingar på promenad utmed gärdsgårn tvärs över gärdet. Det blev en del uttrycksfulla bilder, varav denna är bäst.

Tjuvfiskaren. Den här bilden ligger mig varmt om hjärtat. Jag hade upptäckt en ung häger som höll till vid en skogsbäck i Risveden. Ville gärna fotografera den i den ovanliga miljön. Det tog mig många tidiga morgnar innan jag fick första bilden. Började med att sitta gömd bakom en gran. Hägern kom, men vid minsta rörelse så stack den. Nästa morgon lade jag mig under ett kamouflagenät. Samma historia upprepade sig. Bara att ta till gömslet… Denna gången funkade det och jag fick mina bilder, såväl rena porträtt som lite annorlunda. Denna gillar jag mest. Inte helt skarp, men det tycker jag är mindre viktigt när känslan finns där.

Tjäderhönan. Jag stöter ofta upp tjäder när jag går i skogen. Har dock inte fått läge på bilder förrän i höstas. Upptäckte denna från bilen. Den satt lugn där i granen. Lite besvärlig ljussituation så det fick bli en silhuettbild i svartvitt. Korn pålagt i Photoshop.

Svartmes. Den lilla fågeln i den stora skogen… 

Lättar. Återigen en svartmes men arten är väl inte så viktig. Gillar själv rörelsen och den drömska omgivningen.

Tofsmesens jul. Från förra årets sista fotosession. Solen sken och jag jobbade med alla fina reflexer som bildades i motljuset. En lyckad avslutning på fotoåret blev det.🙂

§ 24 svar till Året som gick – Fåglar

  • Steffe skriver:

    Det är helt makalösa bilder…min favvo är sista bilden..helt underbar!!
    Undrar om jag någonsin kommer att komma upp i denna klass!?

    Steffe

    • jukkalausmaa skriver:

      Tack för de fina orden Steffe, de värmer. Jag tycker att du håller hög klass, har sett många fina bilder från dig. Minns särskilt nattskärran, hägerbilder och den senaste sidensvansen du lade upp på NFF. Det viktigaste är att man gör de bilder man vill.
      /Jukka

  • Micke skriver:

    Fantastiska fågelbilder! Visst syns det vilka dina inspiratörer är, men jag tycker att du hittat en egen mycket tilltalande stil.

    • jukkalausmaa skriver:

      Tack Micke. Kul att du uppfattar det som att jag har en egen stil. Inget jag egentligen medvetet jobbar på, men det är väl oundvikligt att ens personliga smak med tiden lyser igenom.
      /Jukka

  • Thorsten skriver:

    Hej Jukka, har missat att du hade en blogg … sorry .. här finns ju ett antal mästerverk … tofmesarna är ju helt suveräna ! Hoppas att du inte har något emot att jag länkar till din blogg ?

    CU Thorsten

  • Tomas skriver:

    Vilka underbara fågelbilder du bjuder på här. Jag tycker att alla har sina egna förtjänster även om kanske tofsmesarna sticker ut en aning som flera andra tycker. Men den bild jag personligen kommer att bära med mig efter besöket på din blogg är faktiskt den första bilden på svartmes. Tycker att den helt fantastiskt visar den lilla fågeln i den stora skogen – precis som du skriver!

    mvh Tomas

  • Niklas skriver:

    Jag har ju tidigare kommenterat några av dina fågelbilder som håller mycket hög klass. Enligt min mening precis så mycket som de tre inspirationskällor du nämner i början av texten.

    /Niklas

  • Kom nu lilla vän är en av mina favoritbilder.

  • Mats Andersson skriver:

    Alldeles lysande. Min absoluta favorit är Talgoxen landar. Riktigt bra.

    /Mats

  • Stefan Johansson skriver:

    Mycket fina och inspirerande bilder. Är väldigt svag för bilder där man ibland tvingas leta ett tag innan man upptäcker själva fågeln, där den så att säga är ett med sin miljö. De båda svartmesbilderna är suveräna, liksom inte minst den mer abstrakta talgoxbilden. Två år är ingen lång lärotid, men blicken för ögonblicket fanns sannolikt där långt tidigare än så i ditt fall.

    Hade nog också tänkt att försöka mig på fågelfoto någon gång. Dessvärre är jag så pinsamt dålig på arter att jag skäms åt det. Fast å andra sidan vet jag inte namnet på alla blommor jag fotar heller – och det har ju inte hindrat mig.🙂

    Mvh,
    Stefan

    • jukkalausmaa skriver:

      Tack Stefan. Det finns ju olika typer av fågelfotografer. En del har kommit från fågelskådningen och jag blir alltid lika imponerad av deras djupa kunskaper om allt som rör fåglar. Jag kan inte så mycket om arter, men jag försöker hela tiden lära mig mer. Bilden är dock det viktiga och kunskapen ett medel.
      /Jukka

  • christer skriver:

    Hej!
    Hittade på din sida genom Terjes sida.
    Har tittat runt lite här bland dina bilder.
    Imponerad av hur du gått från klarhet till klarhet gällande fågelbilderna, är själv en som sagt lika som du aldrig fågelbilder just på grund av de skäl du angav. Men efter att ha tittat på dina inspirerande och livfulla fågelbilder, så kanske man få ge det ett försök i framtiden. De fågel bilder jag fastnar mest för denna titt är Tofsmesens jul och svartmes. Så underbara bakgrunder, skönt ljus och stämmning i bilderna. Sedan finns det flera bra skogsbilder. Men dessa två fågelbilder blir mina favoriter denna gången.

    Mvh Christer

  • Terje Hellesø skriver:

    Fullkomlig njutning bildmässigt rakt genom!🙂

  • Jag har sett end el av dessa tidigare på NFF de håller en otorligt hög klass och en av favouriterna av dessa är bilden på Fasanerna. Den hade jag inte sett tidgare. Otroligt fin bild!

  • Jag har ångrat mig det är kom nu lilla vän som jag vill ha som bakgrund på min jobbdator.
    Kram Magdalena

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Året som gick – FåglarJukkas Blogg.

Meta

