Årets första fotosession

02 januari 2010 § 14 kommentarer

Först vill jag framföra ett stort tack till alla som har varit inne och tittat och kommenterat.  Jättekul, responsen överträffade mina vildaste förväntningar!

Nu till dagens ämne. Idag blev det första naturfotosessionen för året (förutom bilderna från nyårsfirandet förstås). Jag åkte till en av mina två fågelmatningar i Risveden. Soligt och 10 grader kallt, med 5 cm puder som fallit under natten. Jag hade varit och fyllt på fröautomaten på nyårsaftons morgon, så det var full rulle. Vid denna matning har jag mesar, titor och nötväckor. Nötskrikorna stryker runt men kommer inte fram eftersom jag inte sitter gömd. Korparnas kluckande hörs med jämna mellanrum. Platsen är noggrannt vald, den ligger vid kanten mellan en tät granskog och en öppnare lövskog, så det är ganska ljust. Men mest av allt valde jag platsen för att den bjuder på fina bakgrunder och grenverk att fotografera igenom. Jag är inte så mycket för porträttbilder rakt på, utan vill gärna att fågelbilderna skall innehålla något mer än fågeln.

Tänkte bjuda  på några av dagens bilder. Lite blandad konfekt. Bläddra ner så får du också se ”Dagens bild”.

Blåmes

 

Nötväcka

 

Tofsmesen, min favoritfågel just nu.

 

Antagonisterna

 

När fåglarna tar paus kan man passa på att ta stämningsbilder🙂

 

Slutligen Dagens Bild. Jag komponerade för att få den rätta omgivningen och väntade på att en fågel skulle sätta sig på pinnen. Det blev ett antal fina bilder, men denna är en bonus tack vare genomlysningen och rörelsen i vingarna. Ibland har man tur.🙂

 

Tita med gyllene vingar

Dagens musik var Chicken Shack. Ha en trevlig lördagskväll!

 

§ 14 svar till Årets första fotosession

  • Beata skriver:

    den längst ner var lätt coolast:D Very good🙂 puss

  • Tommy Vikars skriver:

    Hej Jukka! Vad trevligt att du börjat blogga! Kommer nog att följa bloggen din!

    Riktigt bra bilder! Här är det -23 grader just nu så det blir inte så långa fototurer. Tycker fotot blir lika uppstoppat som en själv då det är så här kallt🙂 imoron ska det väl bli något, det väntas snöfall.

    En liten grej är jag lite ovan vid. Du skriver texten till bilderna ovanför respektive. Jag kan svänga tanken men nedanför skulle ju också funka.

    Länkar…

  • Mikael Ewald skriver:

    Får väl passa på att önska herrn välkommen i bloggträsket då:D
    Trevliga bilder du bjuder på och 2,5 & 6 får vli favoriter.

  • Neta skriver:

    Underbara bilder! Nu kan jag njuta av naturen utan att gå ut själv🙂

  • naturbilden skriver:

    Blir det inte kallt med -10 också om man ska vara still någon längre stund?
    Fint du bjuder på allt från fågelporträtt i vintrig miljö till bilder med ljus stämningar och fina grenverk.

    /Anna

    • jukkalausmaa skriver:

      Tack Anna. Jo det blir ganska kallt när man är stilla, speciellt fingrar och tår tar stryk.
      Kör med dubbel uppsättning vantar, varav den ena är under västen för uppvärmning.
      Några timmar ofta inget större problem vid -10.
      /Jukka

  • sonjac skriver:

    Vilka härliga fågelbilder, och Dagens bild är enormt trevlig. Det är bara att gratulera😀

  • Steffe skriver:

    Titan med guldvingarna är ju en riktig kanonbild…snacka om tajming!
    Fina bilder övrigt också…här kommer bli en fröjd att ”hänga” lite då o då!🙂

    Steffe

  • schonfoto skriver:

    Vilken början på året! Helt makalös bild på Titan med gyllene vingar – det är bara att gratulera till en riktigt guldklimp, jag tror minsann att det var en gnutta skicklighet också!
    I morgon är det helgdag och en hel del snö har fallit i markerna, kanske att man ska ta sig samman och göra något vettigt av den fullkalibriga vintern som fn råder. Vi får la se hur det blir, men stort tack för titten och inspirationen!!

    Mvh, Jörgen

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Årets första fotosessionJukkas Blogg.

Meta

